بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 30701
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 10 مرداد 95 0:40 ق.ظ

مردم همچنان در بلاتکلیفی؛

از «هیاهوی پارازیت» تا «بنزین آبدار»

اختصاصی ثلاث- بنزین وارد شده از ماشهر به استان بوشهر از همان روزهای نخست مورد اعتراض رانندگان قرار گرفت و یکی پس از دیگری بر این جمع کثیر اضافه شدند تا جایی که معترضین، به بخش قابل توجهی از مردم تبدیل شدند.

اختصاصی ثلاث- مصطفی صفایی: بنزین از جمله سوخت هاییست که جامعه امروز در نبود آن با معضل جدی روبرو خواهد شد.

چندی است بنا به دلیلی که گفته می شود ساختن مخزن در بوشهر می باشد، بنزین استان بوشهر از ماشهر( که آن هم از آبادان دریافت می کند) تامین می گردد.

 

بیشترین اعتراض به بنزین های معمولی از سمت تاکسی ها و مسافرکش ها است/ شمع هایی که همچنان خراب می شوند

بنزین وارد شده از ماشهر به استان بوشهر از همان روزهای نخست مورد اعتراض رانندگان قرار گرفت و یکی پس از دیگری بر این جمع کثیر اضافه شدند تا جایی که معترضین، به بخش قابل توجهی از مردم تبدیل شدند.

بنزین زدن خودروها همانا وخراب شدن شمع آن ها همانا؛ این موضوع برای همه خودروها اتفاق نمی افتد ولی خب تعداد آن ها هم به قدری زیاد است که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

بیشترین حجم اعتراض از جانب تاکسی ها و آژانس ها است؛ تاکسی­هایی که کار و امرار معاش آن ها برای خانواده هایشان از طریق همین رانندگی و جابجایی مسافر است.

 با فرض اینکه هر چند روز یک بار شمع خودروی  رانندگان بخاطر این بنزین، خراب شود و با توجه به قیمت بالای شمع خودرو، فشار زیادی به اقتصاد خانواده این قشر از جامعه خواهد امد.

در همان روزهای نخست، فرضیه قاطی بودن آب در بنزین از جانب بعضی ها مطرح شد که البته این احتمال از همان اول تقریبا مردود بود و اتفاقا مسئولین با سرعت هرچه تمام اقدام به انجام ازمایشات لازم برای این موضوع نمودند و این فرضیه را در تست های انجام شده بی اساس عنوان کردند.

چنانچه از فرضیه قاطی بودن آب در بنزین که بیشتر شبیه یک طنز بود بگذریم؛ فرضیه اصلی این داستان، ترکیبات شیمیایی بنزین می باشد که ممکن است باعث این اتفاق شده باشد و قطعا در تخصص این نوشته نیز نیست.

 

بنزین معمولی جنوب استان تا مشخص شدن نتیجه آزمایشات از جایی بجز ماهشهر تامین شود

سوال بزرگ این است که چرا با وجود حجم اعتراضاتی قابل وثوق و استناد؛ هنوز از ورود بنزین ماهشهر جلوگیری نمی شود؟

فرمانداری شهرستان کنگان طی اقدامی برای مشخص شدن کیفیت این سوخت؛ بنزین کنگان را جهت انجام پاره ای از آزمایشات تخصصی به بندرعباس که دارای یکی از مجهزترین ازمایشگاه های کشور در این زمینه می باشد ارسال کرده است؛ اما گفته شده تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایشات به طور دقیق، حدودا یک ماه طول می کشد و مردم در این مدت می توانند در صورت تمایل از بنزین سوپر استفاده نمایند.

در اینکه اقدام فرمانداری شهرستان کنگان اقدامی منطقی و در راستای پیگیری اعتراضات مردمی بوده شکی نیست و جای تشکر دارد اما منطقی تر این است که تا زمان مشخص شدن داستان کیفیت این سوخت، بنزین مورد استفاده مردم از شهرهای دیگری بجز ماهشهر تامین شود.( کنگان بنزین مصرفی خود را از شهر دیر که ان هم از بوشهر و بوشهر از ماهشهر و آن هم از ابادان تامین می کند.)

 

چرا بعضا در کنگان بنزین سوپر ارائه نمی شود؟

موردی دیگر که طی یک هفته گذشته گزارشات موثقی از ان به ثلاث رسیده است، کمبود بنزین سوپر در برخی روزها و ساعات می باشد.

مخازن بنزین جایگاه ها در زمانی که سطح بنزین سوپر به حدود ۵ هزار لیتر می رسد، معمولا مسئولین جایگاه سوخت بنا به دو دلیل منطقی از ارائه آن به مردم خودداری میکنند.

مخازن بنزین جایگاه سوخت دارای شناورهایی است که چنانچه سطح بنزین آن به زیر ۵ هزار لیتر برسد، به شناور موجود در مخزن در نتیجه پایین آمدن، فشار می آید و حتی احتمال آسیب آن نیز هست که میتواند خسارت مالی زیادی را روی دست مسئولین جایگاه سوخت بگذارد.

موضوع دوم این است که در نتیجه پایین امدن سطح بنزین مخازن جایگاه های سوخت، ممکن است آن مخزن دچار خوردگی و سوراخ شود که این موضوع نیز علاوه بر خسارت مالی، زمان زیادی را نیز برای تعمیر آن خواهد گرفت و لذا مسئولین جایگاه های سوخت در زمانی که بنزین سوپر به سطح ۵ هزار لیتر می رسد برای محافظت از خراب شدن مخزن جایگاه، حدالمقدور از ارائه بنزین خودداری می کنند ولی گاها به صورت موردی و اضطراری نیز این کار را انجام می دهند.

 

بیشترین مصرف بنزین استان مربوط به ناحیه دیر( شامل سه شهرستان) می باشد

در حال حاضر سهمیه کل استان بوشهر روزانه دو نفتکش بنزین می باشد و بیشترین استفاده مربوط به ناحیه دیر است که سه شهرستان را تغذیه می کند( شهرستان کنگان از بنزین ناحیه دیر تغذیه می شود) و اینکه تعداد جایگاه های بنزین سوپر در ناحیه دیر بیش از جاهای دیگر است.

با توجه به وضعیت جدید کیفیت بنزین معمولی  و هجوم مردم به سمت بنزین سوپر، قطعا این بنزین جوابگو نخواهد بود هرچند اضافه شدن سهمیه بنزین سوپر تصویب شده است اما هنوز به مرحله اعمال نرسیده است.

مصرف بنزین سوپر در کنگان بعضا تا ۴ برابر روزهای عادی هم رسیده است

با در نظر داشتن این موضوع که طی چند روز گذشته بعضا مصرف بنزین سوپر در کنگان تا چهار برابر روزهای عادی قبل ازمشکلات به وجود آمده برای بنزین معمولی رسیده، لذا باید این مسئله را حساب شده کارشناسی کرده و تصمیمی متناسب اتخاذ کرد؛ تصمیمی که هم شرایط مردم عادی را لحاظ کند و هم اینکه شرایط جایگاه دار و مصرف واقعی مردم در آن دیده شود، اما چیزی که مشخص است اینکه مصرف بنزین سوپر از حد عادی خارج شده و مهمتر اینکه این مصرف نامنظم است و گاها تا چهار برابر مصرف قبل هم میرسد و گاها نرمال است.

این را هم باید در نظر داشت که بهای بنزین سوپر از بنزین معمولی بیشتر است که رانندگان مجبورند تا مشخص شدن نتیجه آزمایشات فشار این هزینه را نیز بعضا متحمل شوند.

نتیجه آزمایش بنزین در آزمایشگاه بندرعباس به مردم اعلام شود

در پایان انتظار می رود نتیجه آزمایشات بنزین ارسالی به ازمایشگاه بندرعباس به صورت شفاف به مردم اعلام شود تا این معما بدون پاسخ نماند.

به هر حال هر اتفاق طبیعی و یا غیر طبیعی که زندگی مردم را از حالت عادی خارج کند و اختلال در ان  ایجاد کند باید در اسرع وقت پیگیری و حل شود؛ چنانچه بنزین وارد شده به استان به لحاظ کیفیت ایراد داشته باشد، چرا های بزرگتری ذهن مردم را مشغول می کند که پشت پرده این داستان چیست و چه کسانی هستند؟

 

 

کاربر گرامی، نظر و پیشنهاد شما در خصوص موضوع خبر بالا چیست؟ شما می توانید نظر خود را از طریق سایت ثلاث در بخش نظرات با ما مطرح کنید

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن