بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36596
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 5 آذر 95 10:12 ب.ظ

کنگان به نمایشگاه دکه ها تبدیل شده است

کنگان در حسرت داشتن یک نمایشگاه دائمی/ هنرمندان همچنان چشم انتظار

اختصاصی ثلاث- سالهاست که هنرمندان شهرستان کنگان همچنان در حسرت یک نمایشگاه دائمی برای ارائه آثارشان در این منطقه هستند و این در حالی است که دکه های پر تعدد اغذیه فروشی به مانند نمایشگاهی در سطح شهر جلوه می کنند.

 

کنگان همچنان در حسرت یک نمایشگاه دائمی/ هنرمندان همچنان چشم انتظار

یادداشت- مصطفی صفایی: شهرستان کنگان جز شهرستان هاییست که پس از استقرار صنعت ( در کنار تمام فرصتهایی که ایجاد کرد) مورد تهدید جدی نیز قرار گرفت.

یکی از این تهدیدات هجوم خورده فرهنگ ها و همچنین به هم خوردن تناسب جنسیتی جمعیت این شهرستان است.

با وجود اینکه انتظار می رفت سرانه فرهنگی و فضاهای مرتبط افزایش چشمگیری داشته باشد، اما این اتفاق به شکلی که باید هرگز رخ نداد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کنگان طی سال های گذشته هر کمکی که توانسته در زمینه هنری انجام داده ولی هرگز نمی توان این کمک را کامل و وافی دانست؛ بُعد کار به قدری گسترده است که قطعا فرهنگ و ارشاد از پس آن نمی تواند بر بیاید و نیاز به عزمی همگانی دارد. فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهرها، تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها، صنایع مستقر در منطقه، نماینده مجلس و رسانه ها از جمله ظرفیت هایی هستند که ورودشان در این مقوله (خواسته یا ناخواسته) تاثیر دارد.

به نظر می رسد یکی از مهمترین راه های خنثی سازی هجوم اثرات نامطلوب هجوم خورده فرهنگ ها به منطقه، حمایت از هنرمندان و گسترش فرهنگ و هنر است که قطعا نهادهای مذکور باید در این زمینه به شکل یک مسئله بحرانی ورود کنند.

اینکه خود را به بیخیالی بزنیم، اینکه هنوز خانواده ما مورد این تهدیدات قرار نگرفته اند، اینکه بخواهیم آمار و ارقامی منتشر کنیم که جامعه واقعی و حقیقی از آن فرسنگ ها فاصله دارد، فقط و فقط خود را گول زده ایم.

شعار دولت های اخیر بها دادن به بخش خصوصی در تمام ابعاد است.

وقتی خود هنرمندان یک قدم جلو میگذارند و حتی بخش عمده ای از هزینه های کار خود را متقبل می شوند، حداقل توقعی که از مسئولین می رود این است که زیرساخت های این کار را فراهم کنند.

 

کنگان همچنان در آرزوی نمایشگاه دائمی

 

با وجود هنرمندان طراز اولی که شهرستان کنگان در سطح کشور دارد ( در زمینه خط، نقاشی، صنایع دستی، عکس و… ) اما دریغ از یک نمایشگاه دائمی مناسب در سطح شهر که بتواند محلی مطلوب جهت ارائه آثار هنرمندان باشد.

منطقه ما از نگاه جامعه شناسی اکنون یک منطقه صنعتی با تهدیدات خاص خود است.

ما مردمی متمدن و با فرهنگ هستیم و در شان هنرمندان ما نیست که هر چند هفته یک بار جهت برپایی یک نمایشگاه( در زمینه های مختلف) که نشانه آبرو، اعتبار، فرهنگ و اعتقادات ماست بخواهند دنبال چادر و نایلون و داربست و برقکار و جارو زدن و سیم و پیچ و دهها دنگ و فنگ دیگر باشند. کار هنرمندان و برگزارکنندگان نمایشگاه ها باید فقط تمرکز روی کیفیت آثار و کارشان باشد.

 

و اما هنر عکاسی در کنگان

عکاسی هنری است که می توان از طریق آن مفاهیم عالی را به مخاطب منتقل کرد و اشاعه داد؛ حال می تواند این مفاهیم عاشورایی باشد، می تواند رسومات منطقه باشد، می تواند جاذبه های منطقه باشد، می تواند ده ها سوژه دیگر باشد.

طی یک و نیم سال گذشته تورهای عکاسی خودجوشی در شهرستان کنگان برگزار شده که شاید بتوان جشنواره ملی عکس ثلاث را یکی از بزرگ ترین ان ها عنوان کرد که با حضور عکاسانی از ۲۱ استان کشور رقم خورد. تورهای متعددی نیز توسط عکاسی زووم طی این مدت ترتیب داده شده که بزرگ ترین خروجی آن در نمایشگاه لنگرگاه شرجی در مهر ماه سال ۹۴ و نمایشگاه مردم شناسی در نوروز ۹۵ بود. در واقع بخش نخست و اصلی این حرکت که باید توسط هنرمندان رقم بخورد، به شکل خودجوش رقم خورده است ولی چیزی که در این میان هیچگاه به شکل ریشه ای حل نشده است نبود نمایشگاه دائمی بزرگ برای این شهرستان است.

باید این نکته را به مسئولین و عوام اعلام کرد که عکاسی در شهرستان کنگان رشد قابل ملاحظه ای داشته است و قطعا نمایشگاه های عکس، نقش به سزایی در جذب علاقه مندان به عکاسی داشته و دارد.

ما می دانیم که منطقه ما دارای شرایطی جوی چون شرجی، گرمای طاقت فرسا، تش باد( باد گرم در تابستان)، هجوم ریزگردها و گرد و خاک، آلودگی های صنعت، باد شمال در زمستان، باران های شدید و تگرگ است و لذا نمایشگاهی مسقف با داشتن تجهیزات سرمایش و گرمایش نیاز مبرم هنرمندان این منطقه است؛ جایی که درب و قفل داشته باشد و نیاز به گذاشتن نگهبان جهت محافظت از آثار در فضای باز نداشته باشد.

 

کنگان نمایشگاه دکه ها !!!

با وجود نیاز مبرم به یک نمایشگاه دائمی در کنگان، ساحل این شهر به نمایشگاه دکه ها تبدیل شده است و این همان فاجعه فرهنگی است که مسئولین ما نباید از مقابلش به راحتی بگذرند. بهترین مکان در شهر کنگان همان ساحل زیبایست که گردشگران زیادی را در طول سال و به خصوص نوروز جذب خود می کند؛ چینش دکه های پر تعدد در ساحل، چهره این شهر را به گونه ای نزد مهمانان رقم زده که قطعا تصور مثبتی( در این مورد به خصوص) در ذهنشان ایجاد نخواهد شد.

 

نمایشگاه عکس محرم توسط باران تخریب شد

پنجمین نمایشگاه عکس محرم ( بای ذنب قتلت) با هدف اشاعه فرهنگ عاشورایی از طریق هنر عکاسی کار خود را با همکاری فوق العاده و همیشگی آموزش و پرورش و شهرداری و شورای اسلامی شهر کنگان در مدرسه قدیمی شهید شعبانی آغاز نمود.

بارش روز گذشته باعث از بین رفتن این نمایشگاه و ورود خسارت فراوان به متولیان این کار شد؛ هر چند با همکاری بجای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ادامه این نمایشگاه تا روز ۱۰ آذر درنگارخانه ارشاد کنگان برگزار خواهد شد.

این اتفاق در نمایشگاه مردم شناسی طی نوروز ۹۵ نیز در کنگان افتاد و وزش باد شدید باعث از بین رفتن آثار و تعطیلی این نمایشگاه شد.

آیا متولیان این نمایشگاه که بخش خصوصی محسوب می شوند را می توان همچنان به ادامه کار فرهنگی و هنری در این شهرستان تشویق کرد؟

به راستی هم اکنون تعداد کارهای هنری خودجوش در سطح شهر ما چقدر است و چگونه حمایت می شوند؟

 

یادآوری

لازم به یادآوری است که هدف این نگارش زیر سوال بردن کارهای فرهنگی و هنری نهادهای منطقه نیست و قطعا کارها و حمایت های بسیار خوبی را توسط آن ها شاهد بوده ایم؛ در اختیار قرار دادن سالن مجتمع فرهنگ و ارشاد و سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور توسط متولیان آن برای هنرمندان، بخشی از حمایت هاییست که به آن اشاره شد یا حمایت همه جانبه مجموعه شهرستان از نخستین جشنواره ملی عکس ثلاث که نمونه کم نظیر از همکاری و همراهی همه مسئولین را برای اجرای این جشنواره کشوری نشان داد.   قطعا باید به اشکال مختلف و توسط تمام نهادها این حمایت ها ادامه و افزایش یابد.

 

اضافه می شود که موضوع فرهنگی یکی از مواردی است که باید همپا با افزایش جمعیت شهرستان کنگان خود را بالا بکشد؛ قطعا مسائلی آموزش، درمان، راه ها، آب، برق، امنیت و… نیز شامل همین مقوله هستند.

 

* تصاویر زیر مربوط بارندگی اخیر در کنگان و حال و روزی که نمایشگاه عکس محرم(بای ذنب قتلت) به آن دچار شد، است

 

img-20161104-wa0016 img-20161114-wa0006 img-20161114-wa0007 img-20161114-wa0008 img-20161114-wa0009 img-20161114-wa0011 img-20161114-wa0022 img-20161114-wa0023 img-20161124-wa0007 img-20161124-wa0009 img-20161124-wa0016

 

//

 

نظرات

  1. ناشناس says:

    سلام قضیه دکه ها چه ربطی به نمایش گاه فرهنگی دارد نکنه مزاحم کسب وکار کسی شده ،مگه چندتا دکه اضافه شده که اینهمه تو بوق کردید

  2. حمید says:

    حیفه تو کنگان کاری از سر دلسوزی انجام داد چون به هیچ کاری بها داده نمیشه. کلاً مسئولین این شهرستان هیچ گونه حمایتی انجام نمیدن یا اگر حمایتی هم انجام بشه فقط در حد حرف می باشد. از بالا بگیر تا برسه به این کوچیک ها.

  3. شهروند کنگان says:

    درود بر آقای احمدی و هنرمندان آکادمی عکاسی زووم
    واقعا باید از زحماتشان تقدیر و تشکر کرد

  4. سجاد رحیمی زاده says:

    تا می تونید چمن مصنوعی بزنید واقعا کم داریم بیشتر ۱۰۰ تا نیست بازهم بزنید و به این چیزها اهمیت ندید این همه زحمت می کشند هنرمندان عزیز شهرمون بعد مسولین می گن خوب یه چهارتا طناب و چوب بهم ببندید به عنوان نمایشگاه و تابلوهای قیمتی و ارزشمند حاصل چندسال دوندگی آخرش با یه بارندگی همشون باید بشکنند

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن