بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 43329
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 1 شهریور 96 3:05 ب.ظ

متخصص داخلی بیمارستان کنگان توضیح میدهد

آنچه در مورد مار گزیدگی باید بدانیم

متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی کنگان گفت: برخی اقدامات به هنگام مارگزیدگی بسیار مهم و حیاتی هستند و بلعکس آن، برخی اقدامات نه‌تنها مفید نیستند بلکه باعث تشدید آسیب اندام محل گزیدگی می‌شوند.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان، بیشتر ما انسان‌ها از مار می‌ترسیم، درصورتی‌که شاید در طول عمرمان برخورد زیادی با این موجود نداشته باشیم. 

جالب است بدانید ترس از مار در لیست صدتایی “صد ترس رایج میان انسان‌ها “، در رتبه‌ی دوم قرارگرفته است؛ پس افراد کمی نیستند که از مار می‌ترسند.
یکی از دغدغه‌های افراد در سفرهای طبیعت‌گردی هم برخورد با مار است؛ به‌خصوص در مناطق جنگلی و کویری که همیشه با تصوری که در ذهنمان داریم و ناشی از دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است، منتظریم که با هر قدمی که برمی‌داریم ماری از زیر بوته و یا تپه‌ای شنی بیرون بیاید و نیشمان بزند.
مارگزیدگی از مواردی است که خیلی باید در مورد آن هوشیارانه و با دقت، عمل کرد چراکه هرگونه غفلت ممکن است منجر به عوارض خطرناکی برای فرد مسموم شود.
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در این خصوص گفت: برخی اقدامات به هنگام مارگزیدگی بسیار مهم و حیاتی هستند و بلعکس آن، برخی اقدامات نه‌تنها مفید نیستند بلکه باعث تشدید آسیب اندام محل گزیدگی می‌شوند.

اقدامات اشتباه
دکتر کامیار متولی ادامه داد: اقداماتی مانند ایجاد برش، خراش یا سوراخ در محل گزیدگی، گذاشتن یخ روی اندام، مک زدن زخم برای خارج کردن سم و بستن محکم اندام مارگزیده نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث تشدید آسیب اندام محل گزیدگی می‌شوند.

اقدامات لازم در محل حادثه
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان، اقدامات مفید را در مارگزیدگی، اطمینان دادن به فرد آسیب‌دیده و آرام کردن وی، دور کردن فرد از محل آسیب، بی‌حرکت کردن اندام (بستن آتل)، شست‌وشوی اندام با آب و صابون، انتقال بیمار به بیمارستان، قرار دادن بیمار در وضعیت نشسته یا درازکش و اندام را در موقعیت افقی قرار دادن عنوان کرد.
دکتر کامیار تأکید کرد: هرگز مار کشته‌شده را با دست جابه‌جا نکنید چون گزش واکنشی، حتی تا یک ساعت پس از مرگ مار نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

علائم مارگزیدگی
وی در خصوص علائم مارگزیدگی گفت: درد، تورم، کبودی، خونریزی موضعی، تاول‌های خونی، تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، تشنج، تب، افت فشارخون، دوبینی، آبریزش بزاق، نفس‌تنگی، ادرار به رنگ قهوه‌ای و ضعف اندام ر ازجمله این علائم برشمرد.

چند توصیه پیشگیرانه
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان برای پیشگیری از مارگزیدگی توصیه کرد: در روزهای گرم، قبل از ورود به مکان‌های سایه‌دار و خنک، از نبود مار مطمئن شوید؛ هنگام راه رفتن بین علف‌های بلند با چوب‌دستی جلوی پای خود را بررسی کنید؛ در چنین مناطقی سعی کنید چکمه بپوشید؛ از دست بردن به زیر سنگ‌ها یا داخل توده‌های علف خودداری کنید؛ از صید بدون دلیلِ مار، خودداری کنید.
دکتر متولی گفت: ۱۰ گونه از مارهای آبی سمی هستندبرخلاف تصور بسیاری از افراد که مارهای آبی را غیر سمی می‌دانند

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن