بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16279
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 16 خرداد 94 12:02 ب.ظ

چشمه بی بی حبش در مسیر احیا

فاز اول مجتمع تفریحی گردشگری کوهستان کنگان در حال انجام است/ نفتی ها به قول مساعد خود عمل کنند

اختصاصی ثلاث- مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان کنگان( بی بی حبش) از جمله پروژه های بزرگ تفریحی منطقه به مساحت ۳۰ هکتار است که در چند فاز فامل آیتم های مختلف انجام خواهد شد.

 

IMG_0593 [640x480]

فقر شهرستان کنگان به لحاظ جاذبه های تفریحی و گردشگری/صنعت گردشگری نیز باید رشد کند

به گزارش ثلاث، پس از حضور صنعت در منطقه، خیلی از جاذبه های طبیعی و تفریحی شهرستان از بین رفت یا به شدت مورد تهدید قرار گرفت. کارخانه ها و شرکت های کوچک و بزرگ نیز از این قائده مستثنی نیستند و هر کدام در حد وسع خود محیط زیست و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان را مورد تهدید قرار داده اند.

از جمله معدود جاذبه های طبیعی و گردشگری دست نخورده در شهرستان کنگان، چشمه بی بی حبش است که البته این نیز بخاطر عدم رسیدگی، اندکی متروکه مانده است.

گام نخست ایجاد راه دسترسی

از مهمترین مشکلاتی که سال های سال مردم برای رفتن به چشمه بی بی حبش با آن مواجه بودند، راه دسترسی نامطلوب و ناهموار است.

چشمه بی بی حبش تفرجگاه مقدس

با توجه به اینکه چشمه بی بی حبش از گذشته های دور به عنوان تفرجگاهی مقدس برای مردم منطقه بوده است و بومیان منطقه به آن اعتقاد زیادی داشته اند، به همین خاطر بعضا نذر و نذورات خود را بنا بر باورهایشان در اینجا ادا می کردند.

به گفته یکی از مسئولین کنگانی “متاسفانه بعد از اینکه این چشمه و زمین های سرسبز حوالی آن به دست شخص یا اشخاص غیر بومی افتاد، آرام آرام شکل کنونی را به خود گرفت” و به همین خاطر شهرداری کنگان پس از تملک قسمتی از اراضی اطراف چشمه، در صدد احیای آن شده است. طبق رایزنی های انجام شده، قرار است، منابع طبیعی اراضی واقع در این طرح و پروژه بزرگ را نیز به شهرداری بندر کنگان واگذار کند که روی هم رفته شهرداری برای این پروژه، ۳۰ هکتار زمین در اختیار خواهد داشت.

پروژه ۳۰ هکتاری مجتمع تفریحی- گردشگری و کوهستانی کنگان(چشمه بی بی حبش)

شهرداری کنگان بنا دارد (در چند فاز) این مکان را به مجتمع تفریحی- گردشگری و کوهستانی تبدیل کند. فضای سبز، تله کابین، سالن، آبنما، آلاچیق، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، بوفه از جمله برنامه های شهرداری برای احداث در این منطقه و با هدف تبدیل این مکان به یکی از زیباترین مناطق تفریحی- گردشگری در سطح منطقه است.

با توجه به اینکه جاده کمربندی از نزدیکی این مکان تفریحی- گردشگری می گذرد، این موضوع بر اهمیت تفریح گاه نام برده می افزاید که می توان جایی برای استراحت و تفریح مسافران نیز باشد.

وجود چشمه، پستی و بلندی های طبیعی و همچنین اشراف به شهر و دریا به واسطه ارتفاع مناسب، از این محل، چشم اندازی بکر و دارای پتانسیل ساخته است.

شهر کنگان به نسبت جمعیت بالایی که دارد، در زمینه اماکن تفریحی و فضای سبز و گردشگری در واقع اندکی فقیر است، لذا احیای این محل برای استفاده مردم امری الزامی به نظر می رسد.

طبق گفته شهردار کنگان قرار است با ایجاد مخزن آبی در همین محل، فضای سبز چشمه را با سیستم آبیاری قطره ای انجام دهند. ایجاد انشعاب آب شرب برای نمازخانه و غیره نیز از جمله مواردی است که در فازهای دوم اجرا خواهد شد.

IMG_0594 [640x480]

با توجه به اینکه این طرح در چند فاز تعریف شده است و حقیقتا انجام همه پروژه برای شهرداری، بسیار زمان بر و هزینه بر است، لذا لزوم همکاری و همت مسئولان شهرستانی، استانی و نفتی ها مانند( پارس جنوبی، فرمانداری کنگان، میراث فرهنگی، منابع طبیعی و راه و شهرسازی در این امر، بدیهی است هر چند به نظر می رسد نهادهای شهرستانی به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

نفتی ها به قول مساعد خود عمل کنند

با توجه به جلساتی که شهردار کنگان به اتفاق فرماندار سابق و هیاتی از پارس جنوبی به ریاست مهندس صرامی با حضور اصحاب رسانه از جمله سایت خبری تحلیلی ثلاث در محل چشمه بی بی حبش برگزار کردند، قرار بر این شد که شهرداری طرح خود را به نفتی ها( منطقه ۲ پارس کنگان) بدهد و آن ها نیز تمام هزینه پروژه را بپردازند ولی متاسفانه علی رغم نامه نگاری ها و رایزنی های فراوان، و قول مساعد نفتی ها، هنوز پارس جنوب به تعهد خود عمل نکرده و در این خصوص شهرداری کنگان دست تنها مانده است؛ انتظار می رود، نفتی ها به تعهدی که داده اند عمل نمایند و حداقل ۵۰ درصد از اعتبار پروژه مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان( چشمه بی بی حبش) را عهده دار شوند.

کل طرح مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان کنگان( چشمه بی بی حبش) ۳۰ هکتار است.

تکمیل کل پروژه این مجتمع تفریحی کوهستانی، در بحث پر کردن اوقات فراغت شهروندان کنگانی و جمعیت کارگری صنایع مستقر در منطقه نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

هم اکنون فاز اول این مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان شامل راه دسترسی، در حال انجام است.

چشمه بی بی حبش

گام اول، ایجاد راه دسترسی برای مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان کنگان( چشمه بی بی حبش)

عبدالله حسینی کنگانی شهردار کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: در اقدام نخست شهرداری کنگان اقدام به خرید و تملک زمین های مسیر دسترسی به چشمه( از افراد) کرد.

وی افزود: در همین راستا ما مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان کنگان را طراحی کردیم. زمینه اصلی به وجود آوردن این مجتمع تفریحی مستلزم ایجاد راه دسترسی، اب و برق بود. روی همین حساب، این پروژه به چند فاز تقسیم شده است.

شهردار کنگان ادامه داد: فاز اول کار را شهرداری بندر کنگان از بلوار امام حسین تا جاده کمربندی به طول ۱۱۰۰ متر و عرض ۲۰ متر عهده دار شده است. راه دسترسی از کمربندی تا چشمه نیز بر عهده راه و شهرسازی می باشد.

حسینی کنگانی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مشخص شده برای این کارتا کنون است که شامل بلواری با طول ۱۱۰۰ متر طول، ۲۰ متر عرض، روشنایی، روفوژ وسط می باشد که البته به همراه پیاده رو جمعا به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان می رسد.

وی یادآور شد: پیشرفت پروژه ( قسمت مربوط به شهرداری) در زمینه راه دسترسی حدودا ۵۰ درصد می باشد.

چشمه

قاسم مباهات رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کنگان در خصوص فاز دوم راه دسترسی به چشمه بی بی حبش که این اداره عهده دار آن است به خبرنگار ثلاث گفت: این جاده به طول ۷۰۰ متر با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان است که تا کنون ۱۰۰ میلیون تومان آن اختصاص یافته است. محل اعتبار آن استانی است.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی کار نیز تا کنون حدود ۶۰ درصد بوده است.

 

 

نتیجه: به نظر می رسد با اتمام بخش اول کار پروژه مجتمع تفریحی- گردشگری کوهستان کنگان( بی بی حبش)، چنانچه پارس جنوبی حداقل به ۵۰ درصد از قول خود عمل کند و بوجه آن را تامین نماید، این پروژه بزرگ می تواند در زمانی بسیار کوتاه به بهره برداری برسد؛ در غیر این صورت شهرداری باید اعتبار پروژه را از محل استانی یا شهرستانی یا بخش خصوصی در صورت فراهم بودن شرایط، تامین کنید. از این طرح به عنوان یکی از پروژه های بسیار بزرگ استانی در زمینه تفریحی- گردشگری نیز یاد می شود که با راه اندازی آن حتی می توان در بحث درآمدزایی بسیار امیدوار بود. شهرستان کنگان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد علاوه بر پروژه های تفریحی و گردشگری کوهستانی، می تواند در بخش ساحل و دریا نیز با فعال کردن پروژه های تفریحات مدرن دریایی، به قطب های صنعت گرشگری جنوب کشور بپیوندد و از این راه اشتغال و درآمد زایی بسیار خوبی به وجود بیاورد.

 

———

گزارش: مصطفی صفایی

 

 

نظرات

  1. شکر says:

    با سلام … کاش که هم بومیان و هم غیر بومیان در جهت پاکیزه نگه داشتن محیط زیست و حفظ آن گام بردارند…

  2. حمید says:

    با سلام
    اول از همه خدا قوت به مسئولین که آخر به فکر این جاذبه گردشگری افتادن و به امید بهره برداری آن در کوتاه ترین زمان.
    یه خواهش از تمام همشهریان عزیز دارم که در حفظ و نظافت شهر همت کنند و همیشه حامی محیط زیست باشند تا همه با هم شاهد یک شهر تمیز و نمونه در سطح کشور باشیم.
    هم چشمه بی بی حبش ، هم چشمه مطری هر دو نیاز به همت شما مردم و مسئولین دارد.
    پس همه با هم همت کنید یه چیزی بسازیم که فرداها نسل جدید درود بفرستند به روحمون.

    به امید کنگانی درخشان در سطح کشور

  3. همت says:

    با سلام خسته نباشید مسولین بلوار امام حسین بکجا رسید در حد بلور کشی بود بس انتهای خیابان هلال احمر این بندی که زدین برای چیه گرد خاک تردد ماشینها تمامی خانه های کنار بلور زیر خاک کرده .تاریخ شروع بلوار ۹۲/۳/۱ بوده

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن