بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 46570
تعداد نظرات:۵ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 23 اسفند 96 2:37 ق.ظ

چهارشنبه سوری زشت در کنگان

ثلاث- امشب به مناسبت چهار شنبه سوری، تعدادی از نوجوانان و جوانان در شهر کنگان، با انواع ترقه های خطرساز، به جان در و دیوار و تابلو و موزاییک فرش های پارک ها و خیابان ها افتادند.

 

امشب و به واسطه آخرین چهارشنبه سال، موسوم به چهار شنبه سوری، تعدادی از نوجوانان و جوانان در شهر کنگان، با انواع ترقه های خطرساز، به جان در و دیوار و تابلو وموزاییک فرش های پارک ها و خیابان ها افتادند.

جوانانی که به درستی برای تخلیه هیجان خود توجیه نیستند و لذا در مواقع بروز هیجانات، جان و مال مردم را به خطر می اندازند و موجبات ترس در افرراد بزرگ و کوچک می شوند.

هر چند در این خصوص بخش کوچکی از گلایه ها به سمت نیروی انتظامی است ولی مورد بحث این مطلب نیست.

مطلب و موضوع اصلی این خبر، فرهنگ شهروندی، مسئولیت پذیری اجتماعی و محافظت از اموال عمومی است که بعضا و توسط تعداد قلیلی رعایت نمی شود.

موارد بالا از اصول اولیه توسعه هر منطقه است.

اینکه با ترقه یا هر وسیله دیگر بخواهیم به اموال عمومی مانند پارک ها و تابلوها و غیره آسیب بزنیم، برای شهروندان قابل قبول و پذیرش نیست و لذا روشن است که هزینه اموال عمومی از جیب ما و شما تامین می شود.

متاسفانه ترقه بازی از جمله موارد منفی است که طی چند سال اخیر وارد فرهنگ نوجوانان و جوانان منطقه شده است و جز آسیب و ضرر به خود و دیگران هیچ سودی دیگری ندارد.

از طرفی دیگر نمی توان از اجبار اجتماعی توقع داشت تا با مشت آهنین با چند جوان ناآگاه برخورد سخت کند ولی حضور پر رنگ نیروهای انتظامی خود عامل بازدارنده ایست که می تواند تا حدودی مانع از این نوع کارها شود.

اما این موضوعات به شکل عمده با فرهنگ سازی قابل اصلاح است؛ خانواده و آموزش ، دو عامل موثر در فرهنگ سازی محسوب می شوند.

امشب در جریان ترقه هایی که موجب زشت کردن چهره شهر کنگان شده بود، رئیس شورای شهرستان و نایب رئیس شورای شهر کنگان در اقدامی قابل تحسین جهت پاک کردن جای اصابت ترقه ها، خود دست به کار شدند.
مطلب و عکس منتشر شده در مورد چهار شنبه سوریِ کنگان هیچ ارتباطی به شهروندانی که در تصویر هستند ندارد.
هدف از این تصاویر فقط انعکاس اتفاقات مربوط به چهارشنبه سوری است و فرهنگ غلطی که وجود دارد و باعث تخریب اموال عمومی و ایجاد ترس در شهروندان می شود.

 

یادداشت: مصطفی صفایی

نظرات

  1. حسن says:

    با سلام
    اینکه استفاده از مواد منفجره در این شب کار خوبی نیست کاملا درسته ولی خواستم یه مساله ای هم رو بگم.
    چرا نقش مسئولین شهری رو در این مقاله گوشزد نکریدید نویسنده محترم؟
    در ایام دهه فجر و بخصوص شب ۲۲ بهمن قسمتی از پارک ساحلی در اختیار جوانان قرار میگیره و نیروی انتظامی و سایر ارگان های مسلح نیز مراقبت ویژه ای از محل مذکور مینمایند و جوانان نیز از انواع مواد محترقه و منفجره و گاها از اسلحه در این مکان بدون هیچ محدودیتی استفاده میکنن سایر مردم هم از بیرون تماشاگر این رفتار هستن و در نهایت هیچ اتفاقی هم رخ نمیدهد. این نتیجه خواست مسئولین شهری و نیروهای نظامی سپاه و انتظامی است. حال این موقعیت و فضا در شب چهارشنبه سوری چرا مهیا نیست بغیر اینست که مسئولین عزیز ما نمیخواهند که این شب بدین گونه جوانان در ان شادی کنند پس به خود بیایم راحت میشود مدیریت کرد اگر بخواهیم.

  2. 12 says:

    یعنی کار گوتی کردن کت و شلواری زدن دستمال کاغذی تو دست هی تمیز میکنن عامو برن شهر درست کننا گو زدی تو شهر با فلکه زدنشون

  3. ناشناس says:

    واقعا متاسفم،رسانه کارش باید شفاف سازی وانصاف باشد.آیا دو نفری که با کت شلوار دستمال کاغذی دست گرفتند در حال پاک کردن جای ترقه هستند؟خواهشا خرد مردم را به باد تمسخر نگیرید

  4. م says:

    واقعا برای خبرنگار ثلاث متاسفم،که برای آبرو و فرهنگ شهر کنگان هیچ ارزشی قایل نیست؛این آیین در سراسر کشور هست و اتفاقا بدلیل دخالت نیروهای امنیتی و دخالت‌ها ی بعضی از افراد و گروهها که فقط خود را عاقل و صاحب اختیار می دانند و می گویند هر کسی از حلقه ما خارج شد کافر است جوانان را عقده ای کرده ،شهر کنگان در این شب نسبت به تمام شهرهای کشور شبی آرام داشت و نیاز نبود اینقدر بزرگنمایی شود ،ضمنا این آقایان دستمال به دست که برای سیاه نمایی دارند تابلو پاک می نمایند ،زحمت نکشند همان حقوق کارگران که روزانه کل شهر تمیز می کنند بپردازند کافی است

  5. وبگرد says:

    کارایی که انجام شد و خسارتهایی که در پی داشت بی فرهنگی و بیشعوری اون افراد رو نشون میده اما اصلا متوجه نمیشم چرا باید دوتا از اعضای شورا یه دستمال دست بگیرن و با عکاس بیان عکس ندازن و به همه نشون بدن یعنی دارن پاک میکنن اون اثرات ترقه ها رو.آخه ریا هم حد و حسابی داره والا.متاسفم هم برای بی فرهنگ ها و هم ریاکارها.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن