بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48965
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 27 تیر 97 1:51 ق.ظ

نقش آتشخوار در آتش سوزی اخیر اسکله کنگان تعیین کننده بود/ ایجاد حوضچه جدید برای شناورهای صیادی الزامی است

اختصاصی ثلاث- نقش آتشخوار در آتش سوزی اخیر اسکله کنگان تعیین کننده بود ولی با این وجود نیاز است که با ایجاد حوضچه جدید برای شناورهای صیادی ، مشکلات لنج های تجاری را به حداقل رساند.

 

 

نقش آتشخوار در آتش سوزی اخیر اسکله کنگان/ ایجاد حوضچه جدید برای شناورهای صیادی الزامی است/ تخلیه بار در اسکله کنگان بسیار کند است

 

ثلاث: چند روز از حادثه آتش سوزی در اسکله کنگان می گذرد اما همچنان مردم از این موضوع و مسائل حواشی آن بحث و گفتگو می کنند.

در این خصوص تنی چند از مسئولین و بازاریان کنگان اظهاراتی داشتند که در ادامه می خوانید:

 

فتح الله نوروزی فرماندار شهرستان کنگان در این خصوص به ثلاث: فصل گرما همیشه آبستن حوادثی مانند آتش سوزی ( مستقیم یا غیر مستقیم) می باشد.

وی اظهار داشت: در حادثه اخیر اسکله کنگان متاسفانه دو لنج از بین رفت ولی هرچند مصدومان زیادی بخاطر گرمازدگی و دود ناشی از آتش روانه بیمارستان شدند اما خوشحالیم از اینکه در این آتش سوزی تلفات جانی نداشتیم.

فرماندار شهرستان کنگان عنوان کرد: در این حادثه وجود آتشخوار به قدری مثمر ثمر و تعیین کنند بود که می توان با جرات گفت اگر این آتشخوار را در اسکله نداشتیم باید منتظر فاجعه ای بزرگ می نشستیم و خسارات ما به مراتب بیش از چیزی بود که شاهد بودیم.

ایجاد حوضچه برای شناورهای صیادی الزامی است

جبار نصاری مدیر عامل تعاونی لنجداران شهرستان کنگان نیز در این خصوص علاوه بر ابراز همدردی با صاحبان لنج های سوخته و مالباختگان به ثلاث گفت: امرار معاش و کار در دریا شغل آب و اجدادی ما است و چند صد خانواده از این طریق در کنگان نان می خوردند.

وی اظهار داشت: این اتفاق برای چندمین بار در اسکله کنگان رخ می دهد. در اتاق اخیر که عامل آن اتصال موتور برق بود نیز حدود ساعت ۱۴ و در اوج گرما رخ داد.

مدیر عامل تعاونی لنجداران شهرستان کنگان عنوان کرد: حوادث هیچگاه خبر نمی دهند و مخصوصا در فصل گرما احتمال این اتفاق به شکل و هر دلیل چندین برابر می شود.

نصاری اظهار داشت: موتورهای برق برای لنج هایی که زیر بار هستند همواره یک خطر بسیار جدی محسوب می شوند که می توان در این زمینه فکر و پیشنهادات دوستان را روی میز گذاشت و راجع به آن بحث و بررسی دقیق انجام داد.

وی عنوان کرد: معتقدم چنانچه آتشخوار در اسکله کنگان وجود نداشت حداقل ۱۲ الی ۱۵ لنج طعمه حریق می شدند.

مدیر عامل تعاونی لنجداران شهرستان کنگان گفت: آتشخوار با قدرت مانور بالایی که داشت از سرایت آتش به لنج های دیگر جلوگیری کرد.

نصاری اظهار داشت: جا دارد صمیمانه از تمام کسانی که به هر نحو پیگیر آوردن این آتشخوار در اسکله کنگان شدند تشکر کنم و در این خصوص به شکل ویژه از نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر، فرماندار محترم شهرستان، اداره کل بنادر استان و شهرستان نیز قدردانی می نمایم.

وی اضافه کرد: حادثه آتش سوزی روز چهارشنبه هفته گذشته هر آن ممکن است به هر دلیل ( خطای انسانی، سهل انگاری، گرما و…) مجددا رخ دهد. راهکار اصلی برای این ماجرا ایجاد یک حوضچه برای شناورهای صیادی است.

مدیر عامل تعاونی لنجداران شهرستان کنگان گفت:  اسکله چند منظوره کنونی واقعا ظرفیت این تعداد شناور را در خود ندارد و لذا شاهدیم که در موقع حادثه بخاطر اینکه همه آن ها به مانند خودروهای یک پارکینگ شلوغ به هم چسبیده اند، امکان فرار از آتش ندارند و آتش سوزی از یک لنج به لنج دیگری سرایت می کند.

جمیل محیسن مدیر مرکز خرید خلیج فارس کنگان و یکی از افرادی که اجناس زیادی در لنج آتش گرفته داشته است نیز در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: دریا تنها راه امرار معاش( مستقیم و غیر مستقیم) بخش عمده ای از شهروندان کنگانی است. این چندمین باری است که اموال ما در لنج دچار حادثه می شود.

وی افزود: شرایط ما هم اکنون واقعا بحرانی است و در آستانه ورشکستی و جمع کردن مرکز خریدخود هستیم.

مدیر مرکز خرید خلیج فارس کنگان گفت: متاسفانه تسهیلاتی که بانک ها نیز می خواهند در اختیارمان بگذارند با درصد سود بسیار بالا می باشد.

محیسن اظهار داشت: در خصوص آتش سوزی اخیر گفت: قطعا چنانچه آتشخوار در اسکله مستقر نبود، تعداد لنج هایی که طعمه حریق می شدند خیلی بیش از چیزی که الان اتفاق افتاد بود.

مدیر مرکز خرید خلیج فارس کنگان تصریح کرد: سرعت تخلیه بار در اسکله یکی از مواردی است که همواره بازاریان از ان معترض هستند.

وی تاکید: نباید عامل اول و اساسی در آتش سوزی های اخیر را فراموش کرد. نقش ملوان یا نگهبانی که در لنج ها حضور دارند، بسیار حساس و حیاتی است و لذا نیاز است که حتما دوره های آموزشی لازم برای مواقع خطر، حادثه و دیگر مشکلاتی مانند آتش سوزی را برای آن ها برگزار کرد تا کمتر شاهد حوادثی مانند اتفاقات و خساراتی مانند روز چهارشنبه گذشته باشیم.

محیسن با طرح این سوال که مگر یک بازاری و یا تاجر در حد کنگان، چه اندازه پشتوانه مالی دارد که بخواهد هر سال بخشی از آن را با یک سهل انگاری کوچک ( به مانند آتش سوزی اخیر )از دست دهد؟ اظهار داشت: نیاز است متولیان امر( اداره بندر، گمرک، تعاونی لنجداران و غیره) فکری برای بحث برق رسانی به لنج ها کنند تا استفاده از موتورهای برق که عمدتا نیز از رده خارج هستند، قطع شود. استفاده از موتورهای قدیمی برق در لنج ها، عامل کوچک در ایجاد خطر آتش سوزی است ولی هر سال خسارت میلیاردی به لنجداران و بازاریان وارد می کند.

محیسن در ادامه مشکل دیگر کار را اینگونه بیان کر: تخلیه بار لنج ها در اسکله کنگان بسیار کند است و از این رو صاحب بار، هر آن ترس و دغدغه آن را دارد که حادثه ای مانند آتش سوزی، مال و اموالش را بر باد دهد.

سعید شهریاری مدیر فروشگاه رویال کنگان و یکی دیگر از کسانی که کالاهای خود را در آتش سوزی اخیر از دست داد به خبرنگار ثلاث گفت: ما نیز به مانند دیگر دوستان برای چندمین بار است که بار خود را در آتش سوزی ( اسکله و انبار فروشگاه) از دست می دهم و واقعا به بدترین وضعیت دچار شده ام.

وی اظهار داشت: خدا را شکر می کنم که خودم و خانواده ام در سلامتی کامل به سر می بریم. بنده نیز معتقدم چنانچه آتشخوار در حادثه روز پنج شنبه حضور نداشت قطعا تعداد افراد مال باخته شاید به ۱۰ برابر هم می رسید.

مدیر فروشگاه رویال کنگان عنوان کرد: جا دارد از تمام مسئولینی که در آوردن این آتشخوار نقش داشته اند تشکر کنم.

شهریاری گفت: مشکل دیگری که ما هم اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم این است که تخلیه بار در اسکله کنگان بر خلاف شهرهای اطراف بسیار کند انجام می شود و از این جهت، هر نوع حادثه ای بار ما را در لنج تهدید می کند؛ ضمن اینکه فروشگاهمان نیز از این شرایط( دیر تخلیه کردن بار) متضرر می شود.

وی تاکید کرد: ایجاد حوضچه جدید برای شناورهای صیادی می تواند شرایط را برای لنج های تجاری در مواقع آتش سوزی اندکی امن کند.

حمید ربیعی مدیر مرکز خرید مروارید کنگان نیز در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: متاسفانه روز چهارشنبه هفته گذشته بر اثر یک اتفاق که منجر به آتش سوزی در اسکله کنگان شد، تعدادی از بازاریان کنگان از جمله بنده نیز متحمل خسارت شدیم.

وی افزود: شاید به جرات بتوان عنوان کرد که آتشخوار مستقر در اسکله از یک فاجعه بزرگ و خسارت کلان جلوگیری کرد که جا دارد از کسانی که مسبب این کار خیر و اختصاص آن به اسکله کنگان شدند مانند نماینده مردم جنوب استان، فرماندار شهرستان کنگان، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و دیگر افرادی که پیگیر آن بودند، تشکر کنم هرچند نیاز است که دوره های آموزشی استفاده از این آتشخوار را برای تعداد بیشتری از افراد برگزار کنند تا در حوادثی مانند آتش سوزی اخیر اندکی سریعتر و دقیق تر عمل شود.

مدیر مرکز خرید مروارید کنگان عنوان کرد: بنده نیز معتقدم که حداقل ایجاد یک حوضچه جدید برای شناورهای صیادی می تواند اندکی از مشکلات کنونی اسکله چند منظوره را کاهش دهد و شناورهای تجاری در مواقع خطر جا برای فرار داشته باشند.

ربیعی گفت: مشکل دیگر ما این است که تخلیه بار لنج ها به نسبت شهرهای دیگر بسیار کندتر انجام می شود و این موضوع کار ما را اندکی با مشکل مواجه نموده است

….

گزارش: مصطفی صفایی

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن