بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 51632
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 27 آذر 97 6:49 ب.ظ

ردپای اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه پارس در تضییع حقوق کارگران

ثلاث- بر هیچ کس پوشیده نیست که اغلب شرکت های پیمانکاری شاغل در صنعت نفت و گاز هر کدام به نوعی حقوق کارگران خود را تضییع می کنند

به گزارش ثلاث، بر هیچ کس پوشیده نیست که اغلب شرکت های پیمانکاری شاغل در صنعت نفت و گاز هر کدام به نوعی حقوق کارگران خود را تضییع می کنند؛ بی شک کارگران شاغل در پارس جنوبی از این قانون مستثنی نیستند.

از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شرکت پیمانکاری پتروصنعت جنوب، پروژه تعمیر و نگهداری پالایشگاه نهم(فاز ۱۲) را در دست داشت و به طرق مختلف حقوق کارگران را تضییع می کرد.

این امر باعث شده بود، هر روز خبر اعتصاب از بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در رسانه ها منتشر شود فلذا تعداد ۲۵۰ نفر از کارگران تصمیم به طرح شکایت در اداره کار خدمات منطقه ویژه گرفتند و برای حصول نتیجه ی بهتر در این راه وکیلی را استخدام کردند. بعد از جلسات متعدد وکیل با نماینده های کارگران دادخواستی با رعایت تمامی موارد قانونی توسط وکیل مربوطه تنظیم گردید که ذیلاً به مورادی اشاره می شود:

 

  1. طرح طبقه بندی مشاغل ماده ۴۹ قانون کار به همراه مفاد دستورالعمل شماره ۶۱۴۲۹ مورخ ۱۹/۷/۸۳ و همچنین مفاد آئین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل کارگاهها موضوع تبصره یک ماده ۴۹ قانون کار مصوب اسفند ۸۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

 

  1. تشکیل کمیته حفاظت فنی و فیزیکی ماده ۹۳ قانون کار و آئین‌نامه‌های وابسته به آن، در ضرورت راه‌اندازی و فعالیت کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و با عنایت به نقش اساسی و حیاتی این نهاد قانونی در حفظ حقوق نیروی کار در سطوح بهداشت و ایمنی کار. لازم به ذکر است که ضرورت راه‌اندازی کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در جنب فعالیت‌های واحد تولیدی و صنعتی مهم و حساسی که پرسنل آن به صورت روزمره در معرض آلاینده‌های گوناگون فیزیکی، شیمیایی، حرارتی و … قرارداشته و نیز مواجه به انواع آسیب ها و صدمات احتمالی ناشی از فعالیت‌ها و مسئولیت های سنگین محوله می‌باشند امری روشن و آشکار به شمار رفته و چشم‌پوشی از آن بی‌ تردید به نقض حقوق کارگران خواهد انجامید.
  2. تشکیل نهاد صنفی کارگران. با عنایت به مفاد و مدلول مواد ۱۳۰ و ۱۳۱ از قانون کار تکلیف خوانده به فراهم آوردن زمینه برگزاری انتخابات درون کارگاهی. 
  3. مزایای به طبع شغل : براساس صراحت مفاد ماده ۳۶ و تبصره ۱ آن از قانون کار
  4. پرداخت حق کمپ: عرف منطقه 
  5. پرداخت پایه سنوات: براساس نص ماده ۴۱ قانون کار و تبصره ذیل آن می‌باشد.
  6. پرداخت اضافه کار روز کارگر: نظر به صراحت مفاد و منطوق ماده ۶۳ قانون کار
  7. پرداخت مابه التفاوت حق مسکن سال ۹۵ :  به موجب صراحت بخشنامه مورخ ۲۸/۶/۱۳۹۵ هیأت دولت ج.ا.ا
  8. پرداخت سهم قانونی به تامین اجتماعی و دستمزد واقعی : به موجب تکالیف صریح قانون تأمین اجتماعی و دستورالعمل‌های وابسته و نیز تعهدات پذیرفته شده توسط پیمانکار به موجب بند ۲ از ماده ۲۲ و بند ۱ از ماده ۴۱ موافقتنامه شرایط عمومی پیمان، شرکت خوانده موظف به محاسبه و پرداخت مبلغ واقعی درصد سهم قانونی کارفرما و کارگر نسبت به میزان مزد و مزایای دریافتی کارگران به صندوق تأمین اجتماعی می‌باشد.

پس از تنظیم دادخواست و جمع آوری مدارک مربوطه پرونده ها به اداره کار خدمات اشتغال تحویل شد و طی دو جلسه به تاریخ ۰۷/۰۵/۹۷ و ۰۷/۰۶/۹۷ مورد بررسی قرار گرفت. بعد از گذشت دوماه از تاریخ برگذاری جلسات، اداره  کار خدمات منطقه ویژه رای خود را آماده ابلاغ نمود که در کمال تعجب، وکیل و نماینده های کارگران تمامی موارد که بموجب نص قانون حق مشروع کارگران بوده رد شده و تنها  پرداخت حق کمپ که آنهم امتیازی عرفی است مورد تایید قرار گرفته است.

واقعا کارگران باید در جهت احقاق حقوق خود به کدام سازمان و یا نهاد مراجعه کنند؟

اخبار مرتبط

نظرات

  1. کارگر says:

    لطفا به داد ما کارگرای خدماتی بیمارستان امام خمینی استان بوشهرشهرستان کنگان برسید باتوجه به اینکه تمام وقت دربیمارستان شاغل هستیم ولی متاسفانه بدون قراردادومزایای قانون کار هستیم حقوق رابصورت ساعتی دریافت میکنیم

  2. کارگر says:

    کارگران خدماتی بیمارستان امام خمینی (ره)شهرستان کنگان هم ازقراردادوبیمه محروم هستندوحقوق بخور ونمیر میگیرندلطفابه گوش مسئولان برسانید

  3. ناشناس says:

    لطفا به داد ما کارگرای خدماتی بیمارستان امام خمینی استان بوشهرشهرستان کنگان برسید باتوجه به اینکه تمام وقت دربیمارستان شاغل هستیم ولی متاسفانه بدون قراردادومزایای قانون کار هستیم حقوق رابصورت ساعتی دریافت میکنیم

  4. بي طرف says:

    کسی که این مطلب نوشته ظاهرا حتی از ١٠ درصد قانون کار و منطقه ویزه و نوع پیمان منعقد شده فیمابین و پتروصنعت و فاز ١٢مطلع نیست و کلا یکطرفه به قاضی رفته! تو این امر اداره کار حتی یک درصد هم مقصر نیست، لطفا بدون تحقیق و علم کافی، مطلب ننویسید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن