بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58184
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 4 دی 98 5:44 ب.ظ

همه چیز در ارتباط با آرامگاه فردوسی در مشهد

.       همه چیز در ارتباط با آرامگاه فردوسی در مشهد آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر طوس واقع شده و طرحی که امروزه از آن می بینید ترکیب طرح های عرضه شده توسط کریم طاهرزاده بهزاد و آندره گدار می باشد. در سال ۳۲۹ هجری قمری شاعری حماسه سرا چشم به دنیا […]

.

 

 

 

همه چیز در ارتباط با آرامگاه فردوسی در مشهد

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر طوس واقع شده و طرحی که امروزه از آن می بینید ترکیب طرح های عرضه شده توسط کریم طاهرزاده بهزاد و آندره گدار می باشد. در سال ۳۲۹ هجری قمری شاعری حماسه سرا چشم به دنیا گشود. فردوسی در خانواده ای متوسط از نظر اعتبار و ثروت در عصر ساسانی به دنیا آمد. این شاعر بزرگ توانست افتخار بزرگی را با شاهکار خود یعنی شاهنامه بیافریند. او تمام تلاش خود را صرف زبان پارسی کرد و اثری جاویدان را برای این مرز و بوم بر جای نهاد. امروزه آرامگاه وی یکی از مهمانپذیرترین مکان ها به شمار می رود و جایگاه محبوبی نزد گردشگران دارد. با مستر بلیط همراه باشید تا سری به آرامگاه فردوسی بزنیم و زیبایی های آن را با هم مرور کنیم.

تاریخچه شهر توس

توس نام ولایتی است که در شمال شرق کشور قرار دارد و از سوی دو رشته کوه بینالود در جنوب و هزار مسجد در شمال احاطه شده است. شهرهای طابران، نوغان و ترغبه و اردکان در قرن های اولیه اسلام شامل این شهر بوده اند. شهر توس در ۲۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

شهر توس مورد حملات دشمنان نیز قرار گرفته است. در قرن ششم هجری و زمانی که اسلام به ایران وارد شد، غزها به آن حمله کردند و همه جا را ویران کردند. مغول ها در سال ۶۱۷ هجری قمری شهر توس را با خاک یکسان کردند اما دوباره بازسازی شد. حمله آخری به توس در سال ۷۹۱ هجری قمری رخ داد که توسط میرانشاه پسر تیمور ویران گردید. توس از نظر آب و هوایی منطقه ای معتدل جهت سکونت است و در حوضه رودخانه کشف رود قرار دارد.

آرامگاه فردوسی کجاست؟

جایی که آرامگاه فردوسی قرار دارد، بلوار شاهنامه شهر طوس است که در ۳۷ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. روستای پاژ محلی است که فردوسی آنجا به دنیا آمده و فاصله آن تا آرامگاه وی ۳۲ کیلومتر می باشد. بنابراین اگر قصد داشته باشید از این روستا هم دیدن کنید کافی است یک برنامه ریزی منظم داشته باشید تا این فرصت را نیز از دست ندهید. برای بازدید از خود آرامگاه نیز می توانید با خودروی شخصی یا با استفاده از اتوبوس های پایانه فردوسی از آن بازدید کنید. اگر خودروی شخصی خود را به همراه داشتید، وارد بزرگراه شهید کلانتری شوید و خود را به بزرگراه آزادی و جاده طوس و سپس بلوار شاهنامه برسانید. ساعت بازدید از مجموعه نیز همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ عصر می باشد.

مختصری از تاریخچه آرامگاه فردوسی

از آنجا که فردوسی اهل تشیع بود، زمانی که از دنیا رفت چند تن از عالمان متعصب مانع از آن شدند که فردوسی در قبرستان شهر طوس به خاک سپرده شود. به همین خاطر او را در ملک شخصی خود دفن کردند. این باعث شد که محل دفن وی تا مدتها بعد به فراموشی سپرده شود. زمانی که سفرنامه نویسان و تاریخ دانان در کتب خود از شهر طوس و بزرگان خفته در این شهر می نوشتند سخنی از فردوسی به میان نمی آوردند. اولین تاریخ نویسی که از مزار فردوسی سخن گفت حمدالله مستوفی بود که در سده هشتم هجری آن هم پس از گذشت حدود سیصد سال از او یاد کرد. بعد از این تاریخ نویس پرآوازه، پژوهشگران دیگر رفته رفته از قبر فردوسی سخن به میان آوردند و در کتب خود ذکر می کردند کدام امیر یا وزیر بنایی بر قبر او ساخته اند اما دقیقا نمی گفتند که آرامگاه فردوسی کجا واقع شده است.

یکی از نمایندگان زرتشتی در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی مسئولیت پیدا کردن محل دقیق قبر فردوسی را بر عهده گرفت. او توانست مقبره فردوسی را در باغی که متعلق به میرزا محمدعلی قائم مقام التولیه بود پیدا کند. اولین کسی که طرح اولیه آرامگاه فردوسی را به مجلس شورای ملی ارائه داد تیمورتاش بود که آغاز ساخت این طرح از اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۵ شروع شد. در سال ۱۳۱۳ و به مناسبت هزاره فردوسی انجمن ملی اولین قدم را جهت بازسازی آرامگاه فردوسی برداشت. امروزه گردشگرانی را می بینیم که از سرتاسر کشورمان با بلیط هواپیما مشهد خود را به این آرامگاه می رسانند و از این فضای دلنشین آغشته به شعر و ادب پارسی لذت می برند.

بنای آرامگاه فردوسی در طول سالها مورد بازسازی زیادی قرار گرفت،‌ اما پایه بنای کنونی در زمان حکومت پهلوی اول انجام شد. طرح معماری آن ترکیبی از آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد و بناهای دوران هخامنشیان می باشد. هوشنگ سیحون معمار و نقاش نامدار ایرانی طرح آرامگاه را تکمیل کرد.

آرامگاه فردوسی از سه بخش اصلی تشکیل شده است که بخش میانی آن مهم ترین قسمت محسوب می شود. سنگ قبری از جنس مرمر در قسمت میانی این معماری قرار گرفته است. دیگر بخش ها دربردارنده یک تالار مربعی مانند که جنس آن مرمر و راه پله ای است که آرامگاه روی آن قرار دارد.

 

امکانات مجموعه آرامگاه فردوسی

در مجموعه آرامگاه فردوسی موزه، کتابخانه و امکانات دیگری نیز دیده می شود که بازدید از آنها می تواند تجربه لذت بخش تری را برای ما بیافریند. در ضلع غربی آرامگاه فردوسی، موزه توس به کوشش انجمن آثار ملی و با طرح و نقشه هوشنگ سیحون، ساخته شده است. انگیزه اولیه ساخت این بنا افتتاح چایخانه سنتی و اجرای نقالی بود. اما با گذشت زمان و در سال ۱۳۶۱ به موزه تغییر داده شد تا ارزش های هنری و فرهنگی توس و ابهت فردوسی و شاهنامه اش حفظ شود.

در این موزه اشیا گرانبهایی حفظ و نگهداری می شود. نسخه های متفاوتی از شاهنامه فردوسی مثل کپی شاهنامه که به شاهنامه فلورانس معروف است، در این موزه نگهداری می شود. نسخه دیگری از شاهنامه موسوم به شاهنامه بایسنقری در این موزه دیده می شود. از آثار دیگری که بعدها به این موزه اضافه شد می توان حفاری های باستان شناسی شهر طوس مثل تنگ ها، عطردان ها، پیه سوزها، تابلوهای نقاشی و پرتره حکیم توس را نام برد. همچنین در جوار آرامگاه فردوسی شاعر نامدار معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث نیز به وصیت خود او دفن شده است. علاقه مندان به شعر و ادب پارسی برای بازدید از این مکان ها از راه های متفاوتی خود را به این مجموعه می رسانند.‌ اگر شما هم قصد دارید در سریع ترین زمان ممکن خود را به این مجموعه برسانید کافی است با خرید بلیط هواپیما ارزان مشهد، سفر ماجراجویانه خود را آغاز کنید.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن