بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 60259
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 10 خرداد 99 11:15 ب.ظ

متخصص چشم بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان:

شستشوی چشم با آب اولین قدم در آسیب‌های ناشی از ترکیبات شیمیایی است

ثلاث-متخصص چشم بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: در آسیب‌های چشمی ناشی از ترکیبات شیمیایی مهم‌ترین نکته شستشوی سریع و مداوم با هر نوع آب تمیز و در دسترس است.


دکتر علیرضا قلی زاده گفت: عدم شستشوی چشم پیش از مراجعه به مراکز درمانی ممکن است شدت آسیب را بیشتر کند پس بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و شستشوی چشم آسیب‌دیده با آب را شروع کنید.

دکتر قلی زاده با اشاره به تأثیر بالای شستشوی چشم آلوده‌شده به مواد شیمیایی با آب افزود: برای شستشو باید با دو انگشت یکدست، پلک‌ها را باز نگهدارید و صورت خود را به‌صورت کج زیر شیر آب بگیرید به‌طوری‌که چشم مبتلا پایین و چشم سالم بالا قرار گیرد و آب از روی قسمت بالایی بینی به روی چشم مبتلا بریزد با این وضعیت چشم سالم آلوده نمی‌شود.

وی ادامه داد: درصورتی‌که هر دو چشم دچار آسیب شده باشند، می‌توان چشم‌ها را یکی در میان شستشو داد و یا صورت را به‌گونه‌ای زیر آب گرفت که هر دو چشم شستشو شوند، در این حالت برای اینکه همه سطوح چشم در تماس با آب قرار گیرد چشم‌ها را در جهات مختلف به حرکت درآورید.

دکتر قلی زاده تصریح کرد: بهتر است از آب سرد استفاده کنید و این کار را حداقل ۱۵ دقیقه به‌صورت مستمر ادامه دهید هرچند توصیه می‌شود شستشو را تا زمان مراجعه به چشم‌پزشک ادامه دهید.

متخصص چشم بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در تشریح آسیب‌های چشمی با ترکیبات شیمایی چنین گفت: ترکیبات اسیدی شامل جوهر گوگرد که در باطری اتومبیل کاربرد دارد، جوهر نمک که برای جرم‌گیری سطوح بکار می‌رود، جوهر سرکه و نمونه ترکیبات قلیایی شامل مواد سفیدکننده خانگی است که می‌توانند از یک تحریک خفیف تا از دست رفتن بینایی فرد را سبب شوند.

دکتر قلی زاده افزود: آسیب شیمیایی چشم یک وضعیت اورژانسی است و می‌تواند از همان دقایق ابتدایی ایجاد شود هرچند بیشتر آسیب‌های شیمیایی چشم تنها سبب یک تخریب سطحی شده و با از دست دادن دید همراه نیستند.

وی علائم آسیب‌های چشمی را چنین عنوان کرد: علائم آسیب شیمیایی عبارت‌اند از قرمزی چشم و پلک، احساس سوزش، اشک ریزش و درد که مدت علائم و آسیب به چشم به نوع و مقدار ماده شیمیائی که به چشم واردشده بستگی دارد، آسیب مواد قلیایی شدیدتر از اسیدی است.

متخصص چشم بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان خاطرنشان کرد: در مرحله حاد استفاده از هیچ‌گونه قطره چشمی ارجحیت بر شستشو با آب ندارد.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن