بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 64628
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 28 فروردین 00 2:33 ب.ظ

امید ها با شروع پروژه ی سبز در منطقه پارس جنوبی زنده شد!

ثلاث-
هلدینگ نفت و گاز پارسیان با خرید سهام این پروژه از هلندیگ خلیج فارس،به ساخت و راه اندازی پتروشیمی همت به عنوان تنها پروژه سبز منطقه پارس جنوبی سرعت بخشید.

به گزارش ثلاث،سقط جنین، انواع سرطان ها،بیماری های پوستی و تنفسی و‌بسیاری از بیماری های دیگر از جمله آسیب های جبران ناپذیری هستند که از زمان راه اندازی مجموعه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، دامن ساکنین شهرستان های جنوب استان را گرفته و سیل عظیمی از شکایات مردم این منطقه را به همراه داشته است. افزایش بیش از اندازه گازهای گلخانه ای حاصل از فلرینگ مجتمع های صنعتی ضمن افزایش دمای محیط، میزان آلایندگی هوای منطقه را به طرز فاجعه باری بالاتر از استاندارد های جهانی قرار داده است. هنوز زمان زیادی از انتشار نتایج تحقیقات وزارت نفت و NPC نگذشته است که تاکید کرده بودند حتی خوابگاه های پرسنل و کارگران که کیلومترها با فازهای گازی و مجتمع های پتروشیمی فاصله دارند؛حاوی آلاینده هایی بیش از حد مجاز هستند و مطمئنا هوای ناسالم موجود زندگی ساکنان شهرهای مجاور مراکز صنعتی را به جد تحت الشعاع خود قرار داده است. مضاف بر آنکه همواره در فضای مجازی و رسانه ها شاهد اعتراضات مردمی نسبت به آسمان سیاه و آلوده ی این منطقه بوده ایم؛ فلرهایی با زبانه هایی آتشین که آسمان خدا را به آتش کشیده اند و محرومیت از یک زندگی پاک و سالم تنها عایده ای است غیرمنصفانه که ساکنین شهرهایی چون عسلویه و جم و کنگان و دیر باید آن را بالجبار آن را بپذیرند وگرنه مهاجرت و ترک سرزمین مادری تنها گزینه پیش روی این مردم خواهد بود.

طرح ساخت پتروشیمی همت به عنوان پروژه ای سبز با موافقت و سرمایه گذاری دو هلدینگ بزرگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ خلیج فارس در ابتدای سال ۹۵ با تخمین هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار استارت زده شد. حال هلدینگ نفت و گاز پارسیان با خرید سهام این پروژه از هلندیگ خلیج فارس به ساخت و راه اندازی پتروشیمی همت به عنوان تنها پروژه سبز منطقه پارس جنوبی سرعت بخشیده است. پتروشیمی همت با مساحت ۱۱ هکتار واقع در منطقه ۱ پتروشیمی ( در مجاورت پتروشیمی پردیس) قادر خواهد بود با کاهش فلرینگ مجتمع های پتروشیمی و دریافت ۸۰۸ هزارتن دی اکسیدکربن به طور سالیانه از پتروشیمی هایی چون پارس،فرساشیمی،پارسیان سپهر و مروارید سهم بسزایی در کاهش آلایندگی هوای منطقه داشته باشد. این پروژه از آن جهت سبز نامیده می شود که از گازهایی که سایر مجتمع ها در فلرهای خود میسوزانند؛ به عنوان خوراک استفاده میکند و مانع از حضور گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن در هوا می شود. در صورت راه اندازی این طرح، اثرات مخرب زیست محیطی CO2 یا دی اکسید کربن به طور قابل توجهی کاهش یافته و به دنبال آن بهبود شرایط زندگی ساکنان و کارمندان شاغل را بدنبال خواهد داشت.

تولید کود شیمیایی اوره و صادرات آن و صرفه جویی در مصرف ۲۰۰هزارتن بخارمصرفی درکنار بهبود وضعیت آلودگی هوا، همگی عواملی هستند که ثمربخش بودن این طرح را تضمین می کنند. ضمن آنکه باید متذکر شد که با توجه به افزایش قیمت سالیانه متان و استفاده از CO2 به عنوان جایگزینی برای متان به عنوان خوراک واحد، مزیت اقتصادی این طرح سبز بیش از پیش افزایش می یابد. پتروشیمی همت تحت لیسانس استامی کربن هلند و کیتی ایتالیا و با استفاده از دی اکسید کربن سایر پتروشیمی ها و آمونیاک مازاد پتروشیمی هایی چون پردیس،هنگام و توسعه صنعت لاوان میزان تولید کود شیمیایی اوره را در سطح کشور افزایش خواهد داد که طبیعتا با فروش و صادرات آن شاهد ارزآوری مناسبی خواهیم بود. طبق طرح از پیش تعیین شده، مصارف یوتیلیتی مورد نیاز این واحد از جمله آب،بخار،نیتروژن و هوای ابزار دقیق از طریق پتروشیمی مبین تامین خواهد شد. هم اکنون زیرسازی های مورد نیاز این طرح درحال انجام می باشد.

ضمنا ذکر این نکته واجب است که آلودگی های صنعتی تنها به آلودگی هوا محدود نمی شود؛ بلکه آلودگی آب های زیرزمینی، آب دریا و باروری زمین های کشاورزی را نیز دربرمی گیرد . بنابراین امید است پروژه سبز پتروشیمی همت تنها پروژه سبز منطقه پارس جنوبی نباشد و دولت با کارشناسی های فنی و امکان سنجی اجرایی شدن چنین طرح هایی، تعداد پر‌وژه های سبز را افزایش داده و در راستای کاهش آلودگی هوا، سلامت شهروندان شهرهای جنوب استان بوشهر را تضمین نماید.

یادداش: بسام کریمی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن