بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 64820
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 15 اردیبهشت 00 12:53 ب.ظ

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با ثلاث جنوب:

طرح اقامتی گردشگری زیست محیطی آریاساسول در حریم ۶۰ متری دریا و اراضی ملی قرار ندارد

ثلاث- مدیر کل محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح اقامتی گردشگری زیست محیطی آریاساسول در حریم ۶۰ متری دریا و اراضی ملی قرار ندارد.

 

دکتر فرهاد قلی نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص »طرح زیست محیطی، اقامتگاهی، گردشگری و آموزشی شرکت پتروشیمی آریاساسول در منطقه نایبند« به خبرنگار هفته نامه استانی ثلاث جنوب اظهار کرد: پارک ملی دریایی نایبند، یکی از پارکهای ملی دریایی ایران است که به منظور حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی، تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. پارک ملی مذکور دارای دو بخش دریایی و خشکی است. بیشترین مساحت این پارک، مربوط به بخش دریایی است.
وی خاطرنشان کرد: پارک ملی نایبند همانند سایر مناطق تحت حفاظت، دارای اراضی ملی و همچنین مستثنیات است و تعدادی روستا در پارک و منطقه و حاشیه آن نیز قرار دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: جلوگیری از تخریب محیط زیست و آسیب به جنگل های حرای آن و جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی ملی منطقه و نظارت بر تغییر کاربری اراضی مستثنیات و شخصی در منطقه، در اولویت های ما برای حفاظت از منطقه قرار دارد.
قلی نژاد گفت: در سالهای اخیر ، موقعیت استراتژیک منطقه و توسعه ناشی از استقرار صنایع بزرگ و شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بر منطقه نایبند تاثیرات فراوانی داشته است.
وی ادامه داد: توسعه روستاها، نیاز به شبکه راه های دسترسی بین روستاها تا مراکز شهری، تغییر کاربری اراضی مستثنیات و دارای مالکیت، جهت ساخت و سازها در سالهای اخیر، افزایش یافته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: در همین زمینه، سازمان حفاظت محیط زیست، اقدام به شکایت و پیگیری های حقوقی فراوانی نموده است و البته در حل مشکلات توسعه ای روستاها و راه ها، همکاری لازم را در چارچوب رعایت ملاحظات زیست محیطی با مردم به عمل آورده است، زیرا حفاظت از یک منطقه بدون در نظر گرفتن نیاز مردم عملا امکان پذیر نیست، اما باید ملاحظات زیست محیطی رعایت شود تا آسیبی به زیستگاه و منطقه وارد نشود.
قلی نژاد عنوان کرد: یکی از مهمترین مسائل نایبند، که نگرانی هایی را برای برخی از فعالان زیست محیطی استان بوشهر ایجاد نموده، طرح زیست محیطی، اقامتگاهی، گردشگری و آموزشی شرکت پتروشیمی آریاساسول در منطقه نایبند است.
وی ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و در نهایت در سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های اجرایی استان بوشهر گردیده و طرح مذکور به تصویب شورای برنامه ریزی استان بوشهر در همان سال نیز رسیده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: طرح مذکور در خارج از اراضی ملی و در داخل اراضی و عرصه های مستثنیات منطقه تحت حفاظت نایبند واقع شده که شرکت آریاساسول مجوز تغییر کاربری زمین مذکور را به مساحت دو و نیم هکتار در سال ۱۳۹۶ از کمیسیون تغییر کاربری استان دریافت نموده و همچنین دارای سند مالکیت در عرصه مذکور می باشد؛ بنابراین واگذاری اراضی ملی در منطقه وفق تبصره ۴ ماده ۳۱ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع صوت نگرفته است.
قلی نژاد گفت: زمین احداث طرح در زون یا ناحیه گردشگری متمرکز طرح مدیریت پارک ملی دریایی نایبند واقع گردیده است. در مناطق حفاظت شده یکی از کارکردهای تعریف شده استفاده از پتانسیل های گردشگری منطقه است که به همین منظور باید مناطق و عرصه های مستعد گردشگری در طرح های مدیریت مناطق تحت حفاظت به عنوان زون یا ناحیه گردشگری جانمایی گردد. فعالیتهای گردشگری در منطقه یا ناحیه مناسب بدون آسیب به زیستگاه و منطقه تحت حفاظت صورت پذیرد.
وی افزود: پروژه مذکور در سال ۱۳۹۷ رسما آغاز به کار نمود که در مهرماه همان سال به علت ابهامات در اجرا متوقف و گزارش و پلان توجیهی زیست محیطی مجدد تدوین و کاربری هایی نظیر موزه دریایی، آکواریوم، مرکز بازدیدکنندگان محیط زیست و مرکز تحقیقات زیست محیطی و کلاسهای آموزشی محیط زیست، سایت پرنده نگری، به صورت رسمی طرح افزوده شد و شرکت مذکور متعهد به اجرا گردید.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: وفق مجوزهای صادره، حریم ۶۰ متری دریا و خلیج نایبند در محدوده طرح قرار ندارد و شرکت مذکور مجاز به محصورسازی ساحل نیست و ساحل و کاربری های گردشگری آن باید در اختیار مردم و گردشگران باشد که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بر این روند نظارت دارد.
قلی نژاد اظهار کرد: باید اشاره کرد که زمین مذکور قبل از احداث، زمین کشاورزی دیم بوده، بنابراین دارای پوشش گیاهی و جنگل حرا نبوده است ولی وفق تعهدات شرکت باید نسبت به درختکاری ساحل اطراف با گونه های بومی اقدام نماید و همچنین باید تصفیه خانه فاضلاب طرح احداث و انرژی مصرفی آن، انرژی خورشیدی بوده و تمامی سازه ها اکولاژ و با معماری سنتی منطقه صورت گیرد.
وی در پایان گفت: بنابراین وفق تعهدات شرکت آریاساسول و قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست بر پروژه مذکور نظارت و در صورت هرگونه تخطی مراتب پیگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن