بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48473
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 12 تیر 97 3:24 ب.ظ

رئیس دادگستری شهرستان کنگان:

آدم ربایی و تجاوز به عنف از مهم ترین پرونده های چند ماه اخیر شهرستان کنگان است

ثلاث- رئیس دادگستری شهرستان کنگان گفت: : پرونده آدم ربایی و تجاوز به عنف( تجاوز هشت نوجوان به یک پسر) که در حال حاضر در دادگاه کیفری یک در شرف رسیدگی است، یکی از مهم ترین پرونده های چند ماه اخیر ما در شهرستان می باشد.

به گزارش ثلاث، به مناسبت هفته قوه قضاییه نشستی صمیمی را با رئیس دادگستری و دادستان شهرستان ترتیب داده شد.

در این نشست سوالات مختلفی از سوی خبرنگاران مطرح شد که رئییس دادگستری شهرستان به اتفاق دادستان همه آن ها را پاسخ گفتند.

با توجه به تعداد بالای سوالات، سعی می شود پاسخ ها را در چند خبر به اطلاع مردم برسانیم.

 

کیامرث شفیعی رئیس دادگستری شهرستان کنگان در نشست با تعدادی از خبرنگاران شهرستان کنگان، ضمن گرامی داشت هفته قوه قضاییه، گفت: جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیهالله  دکتر بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه ، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه ، این پیشنهاد در تاریخ ۲۷ تیر ماه سال ۷۳ در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

 

دادگستری شهرستان کنگان با هر گونه نا امنی عمومی، مطابق قانون برخورد جدی می کند

وی تصریح کرد: اراده و سرلوحه کار مجموعه دادگستری در برخورد با هر گونه نا امنی به قصد تامین امنیت شهروندان، اقدام جدی مطابق با قانون است. وظیفه و رسالت اصلی تشکیلات قضایی و دادگستری در شهرستان به عنوان ید واحد، برخورد دامنه دار و مستمر با متهمین و مجرمینی است که سعی در سلب آسایش و امنیت عمومی دارند و قطعا ما به دنبال آن هستیم که امنیت پایداری را در سطح شهرستان فراهم کنیم و در راستای این موضوع دست همکاری به سوی آحاد شهروندان، مردم، مسئولین، نهادها و تشکیلات اداری و غیر اداری دراز می کنیم.

شفیعی رئیس دادگستری شهرستان کنگان اظهار داشت: شرایط کنونی شهرستان کنگان در سطح استان تقریبا شرایط مطلوبی به لحاظ ارتکاب جرم است یعنی نه دارای حداقل ارتکاب به جرم در استان هستیم و نه حداکثر.

 

بخش عمده ای از جرائم عمدی شهرستان کنگان مرتبط با حوزه صنعت است

وی اذعان داشت: بخشی از جرائم عمدی در سطح شهرستان کنگان به حوزه صنعت باز می گردد. در بعد صنعت اقدامات پیشگیرانه و حفاظت فنی که توسط پیمانکاران باید صورت بگیرد؛ نظارتی که باید از طریق بازرسی کار انجام شود، باید تشدید گردد. اگر نظارت از طریق بازرسی کار بدون هرگونه حب و بغض صورت بگیرد و اقدامات خود را به شکل بازدارنده نشان دهد، ما شاهد این همه جرائم، صدمات و حوادث ناشی از کار مانند فوت نخواهیم بود.

 

از مهم ترین پرونده های چند ماه اخیر شهرستان کنگان کدام است؟

شفیعی در خصوص یکی از مهمترین پرونده های اخیر در شهرستان کنگان گفت: پرونده آدم ربایی و تجاوز به عنف( تجاوز هشت نوجوان به یک پسر) که در حال حاضر در دادگاه کیفری یک در شرف رسیدگی است، یکی از مهم ترین پرونده های چند ماه اخیر ما در شهرستان می باشد.

 

رئیس دادگستری شهرستان کنگان عنوان کرد: تعداد پرونده های منافی عفت و تجاوز به عنف، نوعا در شهرستان کنگان کم می باشد؛ دلیل آن یا عدم شکایت از سوی متضررین است یا اینکه حیا در طرح موضوع در مراجع قانونی و قضایی است و اگر مورد یا مواردی طرح شود، رسیدگی و برابر مقررات قانونی، اتخاذ تصمیم خواهد شد.

شفیعی ادامه داد: در بحث جرائم منافی عفت، مرجع انتظامی و دادسرا حق ورود و انجام تحقیقات را ندارد و این از جمله موضوعاتی است که مستقیما در دادگاه توسط قاضی تحکیم رسیدگی و بر آن مبنا حکم صادر می شود.

وی اضافه کرد: منظور از جرائم منافی عفت به موجب تبصره ۱- ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری( مصوب سال ۹۲) ، جرائم جنسی حدی همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل مضاجعه موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ می باشد.

رئیس دادگستری شهرستان کنگان گفت: ضابطین قضایی، صرفا در سه مورد حق ورود با اجازه مقام قضایی را دارند و آن سه عبارتند از ۱٫ اینکه جرم، شاکی خصوصی داشته باشد و در مرعی و منظر عام باشد ۲٫ سازمان یافته باشد ۳٫ تجاوز به عنف و توام با زور باشد؛  در غیر این سه مورد، ضابطین حق ورود ندارند.

شفیعی اظهار داشت: آمار این دست از پرونده ها( در شهرستان کنگان) از عدد انگشتان یک دست در طول سال کم تر است که در صورت طرح یا با تحقق شرایط مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

چرا پرونده های منافی عفت و تجاوز جنسی خبری نمی شود و چرا در این خصوص دادگاه غیر علنی است؟

وی در این باره توضیح داد: توجها به ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ ، علل اصول محاکمات دادگاه علنی است مگر در جرائم قابل گذشت که طرفین یا شاکی، غیر علنی بودن محاکمه را درخواست کند؛ همچنین دادگاه پس از اظهار عقیده دادستان، قرار غیر علنی بودن محاکمه را در موارد زیر صادر می کند: الف: امور خانوادگی و جرائمی که منافی عفت یا خلاف اخلاق حسنه باشد ب: علنی بودن، مخل امنیت عمومی یا احساسات مذهبی یا عمومی باشد. نتیجتا مبانی قانونی موجود اجازه علنی بودن تحقیقات را نمی دهد و چه بسا اینکه نشر موضوع باعث فساد در بی بند و باری شود؛ ضرورت حفظ نظم عمومی و حیثیت افراد اقتضای رسیدگی های غیر علنی را دارد.

 

ادامه دارد….

در خبرهای بعدی ثلاث موضوع امار و پرونده های طلاق، آخرین وضعیت پرونده مادری که فرزندان خود را به قتل رساند؛ مردم چه موضوعاتی را می توانند از طریق دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیری نمایند؛ پرونده اخیر برق گرفتگی راننده کامیون در پارک ساحلی محله کوزه گری؛ احداث زندان در کنگان، شورای حل اختلاف ؛

 

——-

 

کیامرث شفیعی رئیس دادگستری شهرستان کنگان متولد ۱ اسفند ۱۳۴۸ روستای رستم آباد، شهر خشت، تابعه شهرستان کازرون واقع در استان فارس می باشد.  او در رشته حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه اهواز کارشناسی ارشد خود را اخذ کرده است.

شفیعی افتخار آن را داشته که در دوران دفاع مقدس به عنوان رزمنده از کشور خود دفاع کند.

خانواده وی نیز عمدتا در استان بوشهر ساکن هستند.

وی می گوید: علاقه مند به مردم استان بوشهر هستیم و دوست داریم در کنار این مردم باشیم. ۲۹ سال سابقه خدمت دارم که از این میزان ۱۴ سال نیروی آموزش و پرورش و ۱۵ سال نیز سابقه خدمت در بدنه دستگاه قضایی دارم. تمام این ۲۹ سال خدمت بنده با افتخار در مناطق محروم سپری شده است. از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ تا آبان ماه ۱۳۹۶ به عنوان دادستان عمومی انقلاب شهرستان کنگان و از آن تاریخ تا کنون نیز به عنوان خدمتگذار مردم شریف این شهرستان در پست ریاست دادگستری این شهرستان هستم.

در سال ۱۳۷۶ ازدواج کردم و حاصل این زندگی یک دختر و دو پسر می باشد.

در طول این ۲۹ سال هرجایی که محل کارم بوده، همانجا نیز محل اقامتم بوده است؛ عقیده دارم باید در کنار مردمی که کار می کنم همانجا نیز زندگی کنم.

همسر بنده علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد ( الهیات فقه و مبانی حقوق، طلبه حوزه علمیه شهرستان کنگان نیز می باشد.

اوقات فراغتم زیاد نیست زیرا معمولا تایم های غیر اداری نیز مشغول به کارهای مربوطه هستم ولی با این وجود از زمان باقی مانده برای مطالعه در زمینه کاری، هدایت فرزندان به سمت ورزش هایی که در سطح شهرستان وجود دارد مانند فوتبال و ورزش های رزمی و امور خانواده استفاده می کنم و خود نیز بیشتر علاقه مند به شنا هستم که هفته ای یکی، دو بار به اتفاق فرزندانم به استخر می رویم.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن