بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48036
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 10 خرداد 97 3:01 ب.ظ

در گفتگو با متخصص داخلی بیمارستان کنگان

دیابت قابل‌درمان نیست اما قابل‌کنترل است/ چه بخوریم و چه کار کنیم؟

ثلاث- متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: دیابت به‌طور کامل قابل‌درمان نیست ولی با تغییر سبک زندگی و رعایت مسایل پزشکی قابل‌کنترل است

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان، دکتر سید امیرحسین فاضلی در این خصوص افزود: بیماری دیابت در اصل بیماری سوخت‌وساز یا به‌اصطلاح  یک اختلال متابولیکی است چراکه سوخت اصلی بدن، ماده‌ای است بنام گلوکز یا قند موجود در خون که به‌وسیله هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح می‌شود، می‌سوزد، وقتی انسولین ترشح نشود و یا ترشح آن دچار اختلال شود، گلوکز به مرحله سوخت‌وساز وارد نمی‌شود درنتیجه گلوکز یا قند خون بالا می‌رود. 

 ۹۰ درصد دیابت از نوع ۲ و در افراد چاق است
وی ادامه داد: دیابت به دو نوع ۱ و ۲ وجود دارد، نوع یک که ۵ الی١٠ درصد از انواع دیابت را تشکیل می‌دهد؛ ژنتیک و توارث نقش اساسی در ایجاد آن دارد، دیابت نوع دو، ٩٠ الی ٩۵ درصد از بیماران دیابتی را شامل می‌شود که بدن در برابر عملکرد انسولین مقاومت نشان می‌دهد.
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان عنوان کرد: دیابت نوع ۲ در ۹۰ درصد از افراد چاق دیده می‌شود؛ پدیده چاقی، ایجاد مقاومت در برابر انسولین را بالا می‌برد، مقاومت در برابر انسولین با کاهش وزن و درمان دارویی کمتر می‌شود.
دکتر فاضلی گفت: دیابت در مرحله پیشرفته می‌تواند موجب اختلال یا آسیب در کلیه، چشم، قلب، رگ‌ها و عصب شود.

مصرف خرما در دیابتی‌ها
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان توصیه کرد: بجای قند و شکر از میوه‌هایی مانند توت خشک، کشمش، عناب و.. (به مقدار کم) استفاده شود، مصرف بی‌رویه خرما در طول روز و هفته می‌تواند افزایش وزن، مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع ۲ را ایجاد کند و لذا باید مصرف آن در طول هفته و ماه (نه به شکل یکجا) بلکه به شکل پراکنده باشد.
دکتر فاضلی با اشاره به احتیاط در منابع مصرف مواد قندی، عنوان کرد: انواع شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی که قند افزوده دارند، شیرهای طعم دار، شیرکاکائو و شیر شکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک و کلوچه و بیسکوییت و همچنین منابع پنهان قند در مواد غذایی مانند انواع سس، قهوه‌های فوری، کمپوت‌ها، انواع دسرهای آماده، حاوی مقادیر زیادی قند هستند.
وی افزود: خوردن زیاد بستنی به دلیل محتوای قند و نشاسته‌ای که دارد، می‌تواند در کودکان علاوه بر چاقی، زمینه‌ساز بیماری دیابت شود.
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان با عنوان این مطلب که نیمی از بیماران دیابت از عارضه خود مطلع نیستند، گفت: دیابت به‌طور کامل قابل‌درمان نیست ولی با تغییر سبک زندگی و رعایت مسائل پزشکی قابل‌کنترل است.

ورزش روزانه الزامی است
وی برنامه مرتب ورزشی مانند پیاده‌روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در روز را توصیه کرد.
متخصص داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان خاطرنشان کرد: افراد سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از بقیه درخطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

اندازه‌گیری قند خون
دکتر فاضلی عنوان کرد: به افرادی که سن آن‌ها از ۴۵ سال بالاتر و دارای اضافه‌وزن هستند، چنانچه سن شما کمتر از ۴۵ سال باشد ولی اضافه‌وزن را در کنار یک یا دو مورد عامل خطرزای دیگر برای دیابت نوع ۲ داشته باشید، مانند سبک زندگی نشسته و ساکن یا وجود سابقه خانوادگی دیابت ،اندازه‌گیری قند خون توصیه می‌شود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن