بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49637
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 31 مرداد 97 2:48 ب.ظ

خطا و قصور پزشکی در کنگان چند درصد است؟

ثلاث- امکان بروز اشتباه در همه حرفه ها  وجود دارد ، زیرا خطا  بخشی از طبیعت انسان است، اما وقتی که این مهم به زندگی بیماران برخورد دارد، این اشتباه ممکن است پذیرفته نشود.

 

 

  آمار خطا وقصور پزشکی درکنگان چند درصد است؟

با تبریک  فرا رسیدن روز پزشک و قدردانی از زحمات و تلاشهای “فرشتگان رحمت” دراین حوزه مطلب زیر را تقدیم می نمایم….

امکان بروز اشتباه در همه حرفه ها  وجود دارد ، زیرا خطا  بخشی از طبیعت انسان است، اما وقتی که این مهم به زندگی بیماران برخورد دارد، این اشتباه ممکن است پذیرفته نشود. در سطور زیر،   البته خط مشی طبابت  در تلاش برای روشن کردن  فاصله   بین آنچه که در  این پروسه رخ می دهد و  و آنچه نباید رخ دهد، برجسته است .اما چون موضوع این مقوله  ورود به مسئله ی بنام زندگی ومرگ است بناچار جاهات مختلف نظارتی ودست اندرکاران مدیریت  این حرفه هرچند وقت یکبار با چالش های نفس گیری روبرو می شوند و مخصوص جامعه ما تنها نیست ولی  این روند به هرصورت بعنوان دغدغه ی بیمار وهمراه او  در سطوح  مختلف باید مورد اهتمام قرار گیرد. گزارش اختصاصی زیر می تواند به گستره ی بحث  کمک کند که امیدوارم مورد توجه قرارگیرد :

 

– سایت حقوق سلامت ؛فروردین ۲۰,  ۱۳۹۶رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است «حتی وجود یک خطای پزشکی هم قابل قبول نیست» اما آمارها نشان می‌دهد که این خطاها در سال‌های گذشته سیری صعودی داشته‌اند و تنها در سال ۹۴ تعداد ۵۶۰۰ پرونده خطای پزشکی گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ درصد رشد داشته است. البته این آمار در ایران بیش از دیگر کشورهای دنیا نیست.

– ایسنا:   پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ – قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: طبق آمارهای بین‌المللی احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در ۲۰۰ است. در کشوری مانند ما ۴۵ درصد بیمارستان‌ها، ساختمان‌هایی دارند که از اول بیمارستان نبوده است. بنابراین آمارها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد منابع بهداشت و درمان در کشورها حتی آنهایی که توسعه یافته هستند تلف می‌شود که بخش زیادی از آن به دلیل خطاهای پزشکی است. علاوه بر آن طبق آمارهای جهانی ۱۰ درصد کسانی که وارد بیمارستان‌ها می‌شوند دچار خطای پزشکی قابل توجهی می‌شوند.

“حریرچی” با بیان اینکه عامل سوم تا ششم مرگ در آمریکا خطای پزشکی است تصریح کرد: در کشور ما آمار شکایت‌های پزشکی نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است. این آمار حتی نسبت به خطاهای پزشکی نیز بسیار پایین تر است. مهمترین روش برای حل این مشکلات برخورد سیستماتیک است

«خطای پزشکی» چیست؟

خطای پزشکی می تواند به عنوان   وارد شدن صدمه ی  به بیمار تعریف شود که می توان از آن اجتناب کرد. اشکال مختلفی در این نکته وجود دارد که زیرمجموعه آن  قرار می گیرند. اولین و رایج ترین سبب آن صدمه  تشخیص اشتباه یا تاخیر است که لزوما  باعث تاخیر در درمان است. بدترین اطباء ، پزشکی است که شکایت  بیمار خود را نمی شنود  پیش آمده است که طبیب به  اظهار درد   شانه مریضی توجه نشده  و شکایت بیمار را جدی نگرفته است  در نتیجه وضعیت او بدتر شد و او از نارسایی قلب فوت کرده است، در حالی که او تنها می توانست  باگوش  دادن به حرف او وی را  به یک متخصص قلب ارجاع دهد.

از این دست بحران ها در حرفه ی پزشکی  مورد قابل بررسیست که  دیدگاه دکتر کاملا متفاوت از چشم انداز بیمار و خانواده اش است؛  یک  عمل جراحی ممکن است دراثر ناشی از یک اشتباه  موجب  قطع شدن شریان مریض  شود و بیمار ممکن است به علت سهل انگاری پزشک جان خود را از دست دهد؛  عدم کنترل خونریزی   بیمار  ویا ممکن است انتقال آلودگی  از همان  مرکز یا بیمارستان یا مطب  باعث آسیب زدن جدیدی به یک بیمار شود، اما در واقع افراد بیمار تنها خواستار بهبودی است که حق آنهاست و باید آنها  از علت مرگ بیمار  درنتیجه ی   خطای پزشکی یا غفلت یا بدتر شدن به علت عوارض یا خطا در سیستم به طور کلی تا زمانی است که بیمار  وهمراه او مطمئن به روند درمان باشند یا اصل خدشه ناپذیراست .

مطالعه ی خطای پزشکی در نقطه ی دیگر از جهان

بر اثر خطای  پزشکی سالانه ۲۵۰۰۰۰  آمریکایی کشته می شود

تشدید نگرانی در مورد خطاهای پزشکی  از سال ۱۹۹۹ آغاز شد، زمانی که آنها متوجه شدند، خطای پزشکی حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر را در بیمارستانهای  آمریکا  بکام مرگ فرستاده است  این پروسه   از طریق کتابی با عنوان «  خطا ی انسانی » (To Err is Human) مورد پیگیری قرار گرفت ، که توسط آکادمی ملی علوم آن منتشر  شد . در حال حاضر، خطای پزشکی سومین علت مرگ و میر در ایالات متحده بشمار می آید، به طوری که آمارها  می گوید: اکنون طی هرسال حدود   ۲۵۰۰۰۰ به قتل می رسند و همین اشتباهات باعث تلفات جسمی وروانی در میلیون ها نفر می شود. که بیشتر  موجبات بیماری های تنفسی، حوادث طبی، سکته مغزی، و آلزایمر دراین بخش فراهم کرده است

 

بر اساس یک مطالعه آماری منتشر شده در سال ۲۰۰۸، آمریکا سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار برای انجام آزمایش های غیر لازم برای بیمار هزینه می شود، اما تجزیه و تحلیل اشتباه هیچ گام موثری در مسیر درست درمان نیست، بلکه باعث  تاخیر درمان آن نیز می شود، و در نتیجه ممکن است همان داستان خود خطری را برای سلامت بیمار ایجاد کند. سی تی اسکن و تصویربرداری و…  غیرضروری ممکن است بیمار را به نارسایی کلیوی مبتلا کند  .

البته این بدان معنا نیست که از سی تی اسکن یا تصویربرداری یا ” رزونانس مغناطیسی” استفاده نکنیم، اما همیشه باید بپرسیم که چرا ما در این یا آن تحلیل قرار گرفته وچه نیازی به آن داریم و این تحلیل در نقشه درمان کجاست؟ در همان  گزارش آمده است :  که تصویب جراحی براساس نتایج تجزیه و تحلیل کاذب ممکن است نتیجه ی  مرگبار ی برای بیمار به دنبال داشته باشد، مانند کودکانی که به علت اشتباه در عمل جراحی( لوزتین ) پیش تونسیلکتومی جان خود را از دست داده اند.

تداخل ناصوابی که نباید رخ دهد:

فران ریشر نماینده مجلس می گوید: “بیمارستان قادر است شما را با همان توانایی برای کشتن دارد شما را درمان کند!  در آمریکا سالانه ۱،۷ میلیون موردمصدومیت  بیمارستانی وجود دارد.

درتحقیقی که توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)  برای بررسی  رایج ترین خطا های پزشکی از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸،صورت  گرفته مشخص کرد: که استفاده از دوز نامناسب دارو،  ۴۱ درصد، استفاده از روش غلط  استفاده  ی دار  ۱۶ درصد، ومقدار زیادی از داروهای تخدیری. نیمی از موارد خطای پزشکی، سابقه ی شصت ساله دارد .

توضیح اینکه میان غفلت و دید جانبی تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک پزشک” پنیسیلین” را تجویز کند و حساسیت  بیمار خود را نشان می دهد. پزشک لزوما مسئول بررسی دید عرضی  نیست، بلکه مسئول بی توجهی به عدم انجام آزمایش حساسیت است. اگر این بیمار تحت یک سیستم پزشکی سالم زندگی میکندبایستی یک بایگانی شامل تمام آرشیو  سوابق خود را  داشته باشد ویا … یاقبل از تزریق ویا استعمال دارو حساسیتهای جسمی وی را موردتدقیق  قرار داد. اشتباه دیگری در بین اشتباهات، نوسان علائم بهبودی بیمار در طی عمل، به علت دوز بی حسی نامناسب است.خطای پزشکی

 

چگونه  خطا و غفلت را درمان  کنیم؟

بیمار راست، داروی درست، دوز مناسب، راه داروی مناسب، در زمان درست نظام سلامت:

هرگز قادر به تضمین در صحت عملکرد افراد نیستیم، اما چالش  موجود ایست که برای ایجاد سازوکار اطمینان بخشی که  قادر به جلوگیری از خطای پزشکی، است  قوانین  اولیه مناسب را در سیستم سلامت ودرمان  به اصطلاحات « پنجگانه سلامت»(بیمارشناسی صحیح  ، تجویز داروی  درست، دوز مناسب، راه درمان مناسب،  زمان درست  ) نگاهی موثر و بازبینی موفقی داشته باشیم.

کتاب فوق الذکر« مواردی را برای  سلامت ودرمان صحیح  وامن به دور از خطا گوشزد کرده است که در توسعه  ی راهنمایی سیستمی سالم و ایمن برای بیمار کاربردی است  و بنظر می رسد   سیستمی کامل را   که توانایی  لازم  را برای اصلاح خطای انسانی ترسیم کرده است، آن کتاب توضیح داده که آن « خطاها نه به خاطر انسان های بد در یک سیستم سلامت خوب هستند،  بلکه به دلیل انسان های خوب در یک سیستم بد سلامت ودرمان روی می دهد».

«مایو کلینیک»  بیمارستان که در آن خطای پزشکی نزدیک است صفر است «مایو کلینیک» با ابداع یک روش برای اطمینان از پاکیزگی بیمارستان با ارتقاء سطوح تمیز کردن روزانه  فضا ومحیط تا دستگیره درب، کنترل از راه دور  تلویزیون، و دسگیره ورودی به اتاق ها   این بیمارستان با استفاده از «بارکد» که در آن بیمار با داروهای مناسب متصل به او به استندارد لازم دست یافته، و همچنین  پزشک جراح با استفاده از همین  جراح می تواند از بکار گیری روش  غلط در بخش غلط   بدن اجتناب کنند،  و به سادگی  با علامت  مشخصه تعیین شده  قبلی  به شناسائی  قسمت  ویا عضو درست  بدن بیمار قبل از عمل اطلاع پیدا کرده است .

در واقع، یکی از اعضای نظام سلامت با نفوذ به عنوان این کتاب توصیه می شود : بیمار خود به سیستم متکی برخود آگاهی   و افزایش اطلاعات دکتر بیماربر  تمام انتظارات خود را برای  درمان  و عمل جراحی دست یابد، و همه به این کار نیاز دارند   اعتراف به خطای پزشک و مجازات او درصورت عبور از این ماجرا فایده ی چندان نخواهد داشت، زیرا آنچه مهم است اجتناب از خطا و خطای انسانی در این عرصه است.

 

اما کیفییت وکمییت درمان وسلامت در شهرستان کنگان چگونه است؟

از وقتی که منتظر ماندیم …. طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی

شماره‌ : .۱۴۸۸۲ت‌۳۲۳۸۸هـ تاریخ : ۱۳۸۴٫۰۴٫۲۶

در ماده ۱۱  خود ذکر کرده بود  : وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی موظف است اقدامات ذیل را در طول برنامه چهارمتوسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳ –

به انجام برساند:

 

الف – توسعه و تجهیز بیمارستانهای موجود در جم‌، کنگان ـ دیر و لامرد متناسب با نیازهای منطقه

ب – توسعه و تجهیز بیمارستان آموزشی بوشهر به عنوان مراکز ارایه خدمات تخصصی

ج – تقویت و توسعه مراکز بیمارستانی در شیراز برای ارایه خدمات فوق تخصصی با عملکرد فراملی

د – احداث مراکز درمانی در مناطق شهری کنگان و دیر، گاوبندی و لامرد با عملکرد ناحیه‌ای و منطقه‌ای‌

هـ ـ ایجاد مراکز و پایگاههای اورژانس بین جاده‌ای

و – فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مراکز

خدمات‌درمانی مورد نیاز….

به استناد این طرح  و مطالبات روز افزون  مردمی و بویژه با توجه به بازدید اخیر فرماندار محترم کنگان از بیمارستان امام خمینی (ره) جا دارد که کارگزار ارشد شهرستان در اولین فرصت دیدار با وزیر نفت این مطالبه ی مهم را با ایشان درمیان بگذارند … و استدعا داریم : درکنار اینها  همزمان با تشکیل پرونده بیمار در بیمارستان مذکور  و سایر مراکز درمانی پررفت و آمد و سایر پایگاههای تخصصی مرتبط مستقر در سطح شهر وحومه  در خصوص  صدور طراحی فرم  نظر خواهی بیمار وهمراه وی “فرمتی”را برای بهبود نظارت و تقویت رضایت مندی ارباب رجوعان ساماندهی نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند تا زمینه مطالبه گری برای شهروندان و فعالان رسانه ی و اجتماعی دراین عرصه بدون لکنت زبان و چروک افتادن به پیشانی و فرو بردن آب دهان مهیا گردد.

—–

عبدالمجید اورا

اخبار مرتبط

نظرات

  1. احمد says:

    برای ما که صد در صد بوده هم در مورد برادرم وهم در مورد دخترم….بسیار بسیار نگران کننده که با کمال تاسف برادرم از دست رفت و دخترم که خوشبختانه خودمان نجات دادیم و کارمان به بیمارستانهای تهران کشید…..خواهش میکنم نظرم را بنویسید….تشخیص ۴ پزشک در کنگان کاملا اشتباه بود بیمارستان کوثر وبیمارستان امام خمینی خواستید نام پزشکان هم میگویم……

  2. ابراهیم says:

    هیچ آماری نداده در مورد بیمارستان کنگان تیتر با متن اصلا مطابقت نداشت

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن