بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 53992
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 24 فروردین 98 7:02 ق.ظ

برای نخستین بار در استان بوشهر؛

کاهش چشمگیر مصرف آنتی بیوتیک ها در بیمارستان کنگان با اجرای طرح جدید

متخصص عفونی بیمارستان کنگان : مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت های میکروبی بویژه در مورد عفونت های بیمارستانی می شود

به گزارش ثلاث با اجرای طرح  stewardship که مصوب فروردین ۱۳۹۷ وزارت بهداشت و درمان می باشد، بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان از اولین بیمارستانها در جنوب کشور بود که با دقت، انجام این طرح را در هیات رییسه بیمارستان کنگان و با حمایت  کامل  دکتر حیدری رئیس این مرکز درمانی  مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به فواید بسیار این طرح ارزشمند و موثر و با همکاری همه  پزشکان متخصص در بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان با نظارت دکتر مهدی یوسفی پور متخصص عفونی و گرمسیری این مرکز درمانی، این طرح استارت خورد.

دکتر مهدی یوسفی پور متخصص عفونی و گرمسیری بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان در این خصوص به ثلاث گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت های میکروبی بویژه در مورد عفونت های بیمارستانی می شود. این موضوع باعث بالا رفتن مرگ و میر بیماران می شود که  علاوه بر عوارض بسیار برای بیماران، هزینه های زیادی را نیز بر عهده سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند.

در طول ۹ ماهه انجام مصرانه و با دقت این طرح، شاهد کاهش بارز عوارض مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف در بیماران و کاهش طول درمان، کاهش واضح بروز مقاومتهای میکروبی و کاهش واضح و میلیونی  هزینه های سیستم درمانی بودیم.

در مدت هفت ماهه سال ۹۷ مصرف آنتی بیوتیک های  در این مرکز درمانی به حدود یک چهارم مدت مشابه سال قبل رسیده است. امید است با ادامه این  طرح مفید که مصوبه وزارتخانه است، شاهد کاهش مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف، کاهش عوارض و کاهش هزینه های درمان و از همه مهمتر کاهش بروز میکروبهای مقاوم به درمان باشیم. لازم به ذکر است که در صدد هستیم در صورت موافقت مقام وزارت ومعاونت محترم درمان  محدودیت استفاده و مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف را در این طرح گسترش داده و طیف وسیع تری از آنتی بیوتیک ها را با همکاری متخصصان بیمارستان اجرا کنیم تا بتوانیم مصرف بی رویه داروهای ضد میکروبی را و درنتیجه مقاومت های میکروبی و عوارض مصرف این دسته از داروهارو به حداقل برسانیم و هم شاهد بهبود حال بیماران، کاهش عوارض مصرف این داروها، کاهش مقاومت های میکروبی و هم کاهش چند میلیاردی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و بهبود شاخص های بهداشت و درمان در سطح جنوب کشور باشیم. 

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث بالارفتن مرگ و میر، عوارض شدید برای فرد بیمار همانند از کار افتادن کلیه ها و کبد و ابتلا به عفونت های بسیار مقاوم و افزایش شانس سپسیس( عفونت خون) می شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن