بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56446
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 15 شهریور 98 2:15 ب.ظ

شهردار کنگان:

اصلاحات زیادی را برای کاهش ترافیک شهر در دستور کار داریم/ خیابان ۱۷ شهریور یک طرفه می شود

ثلاث- شهردار کنگان: شهرها روبه گسترش هستند و غالباً این توسعه به صورت متوازن در همه زمینه ها صورت نمی گیرد و همه زیرساخت های لازم عمران و توسعه شهری در کنارهم گسترش نمی یابد؛ یکی از سیاست ها و طرح ها، یکطرفه کردن معابر برای سهولت دسترسی شهروندان و روان سازی ترافیک شهری است.

عکس: مهدی روزبازار

 

 

به گزارش هفته نامه ثلاث جنوب، با استقرار بزرگ ترین پروژه صنعت نفت ایران، به نام پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر که ۶۰ درصد از این پروژه در شهرستان کنگان و ۴۰ درصد در شهرستان همسایه یعنی عسلویه واقع شده است، خیل عظیم جمعیت از جای جای کشور نیز جهت اشتغال و ارتزاق به این منطقه روانه شدند. انفجار جمعیت این منطقه خیلی زود، این دو شهرستان را با معضل ترافیک و یا بهتر بگوییم شلوغی تردد خودروها مواجه کرد. کنگان در این میان با شلوغی بیشتری مواجه شد؛ هم به لحاظ نرخ رشد جمعیت ساکن و سیال و هم به لحاظ ترافیک شهری. بندر کنگان، پر جمعیت ترین شهر جنوب استان بوشهر است. این شهر بندری، سومین شهر پر جمعیت استان بوشهر نیز به شمار می آید.

شلوغی شهر کنگان در پایان هفته، تعطیلات و ساعات پیک رفت و آمد به قدری کلافه کننده هست که می توان آن را با مرکز استان نیز مقایسه کرد. فراموش نمی شود که تا همین دو سه سال قبل، در برخی از چهارراه های کنگان، به قدری ترافیک و شلوغی زیاد بود که خودروها، عمدتاً مجبور بودند پس از سه بار سبز شدن چراغ راهنما، با اعصابی بهم ریخته،فرصت عبور پیدا کنند.

اما در طول یکی، دو سال اخیر با اجرای چند طرح مناسب و کارشناسی شده، گره های ترافیکی شهر کنگان تا حدود زیادی باز شده و رضایتمندی نسبی را برای عملکرد مجموعه شهرداری و شورای شهر( برای این موضوع) به همراه داشته است ؛که مصداق آن را می توان اجرای طرح دور برگردان نرسیده به چهارراه طالقانی، دارایی، احداث فلکه کوزه گری( که هفت مسیر به آن منتهی می شود)، راه اندازی فلکه گردشگری و خیابان ساحلی منتهی به این فلکه و انتقال بخشی از ترافیک شهری روی این خیابان نام برد.

مجموعه این اقدامات منجر شده تا دیگر شاهد توقف طولانی مدت خودروها در پشت چراغ قرمز به اندازه سه بار سبز و قرمز شدن چراغ نباشیم.

با وجود تمام تلاش ها و عملکرد قابل تحسین مجموعه شورای اسلامی و شهرداری بندر کنگان در زمینه روان سازی ترافیک، با توجه به حجم رفت و آمدها و همچنین شکل جغرافیایی بندر کنگان که بسیار محصور می باشد؛ هنوز برخی از خیابان های این شهر مانند خیابان ۱۷ شهریور، بسیار شلوغ و کلافه کننده می باشند.

شاید بخشی از این شلوغی و ترافیک امروزی شهر کنگان، بخاطر کوتاهی مسئولین وقت در اتصال خیابان فرمانداری و خیابان طالقانی به خیابان ساحلی می باشد؛ که فعلاً قصد باز کردن ناگفته های گذشته را نداریم.

 

خیابان ۱۷ شهریور یک طرفه می شود

به نقل از روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر کنگان، رحیم جمالی، شهردار بندر کنگان در خصوص یک طرفه کردن خیابان ١٧ شهریور  اظهار داشت:

شهرها روبه گسترش هستند و غالباً این توسعه به صورت متوازن در همه زمینه ها صورت نمی گیرد و همه زیرساخت های لازم عمران و توسعه شهری در کنارهم گسترش نمی یابد . هر روز بر تعداد خودروهای شخصی افزوده می شود.به دلیل این که خیابان های ما قدمت طولانی دارند،جوابگوی  حجم تردد این همه وسیله نقلیه نیستند. در چنین شرایطی، اتخاذ روش های خاص برای سهولت تردد مردم، امری ضروری است. یکی از این سیاست ها و طرح ها، یکطرفه کردن معابر برای سهولت دسترسی شهروندان و روان سازی ترافیک شهری است .

 

اگر بخواهیم محاسن و مزایای یکطرفه کردن معابر را براساس تجارب کسب شده در سالهای اخیر از طرحهای اجرا شده در سطح شهر برشماریم، می توان به موارد زیر اشاره نمود : سهولت در ترددمردم، افزایش سرعت عبور و بهبود عملکرد تقاطع ها، بکارگیری تمام ظرفیت معابر برای عبور دادن ترافیک به نفع شهروندان، کاهش حرکات تداخلی و برخوردی در طول محور و روانی حرکت خودروها ، کاهش تعداد گره های حرکتی به میزان قابل ملاحظه و کاهش حوادث در تقاطع ها ، کاهش بروز حوادث و تصادفات و همچنین کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف وقت مردم .

یک طرفه کردن خیابان، یکی ازابزارهای مدیریتی ترافیک شهری است که با هدف آسایش و آرامش بیشتر برای شهروندان به اجرا در می آید؛ واگر بتوان از مهم ترین عیوب یکطرفه کردن خیابان ها که افزایش زمان و طول سفرها و دسترسی های محلی مردم ساکن و کسادی موقت و کوتاه مدت در بازار و محل کسب و کار درطول  محور صرفنظر کنیم ، این روش مدیریتی می تواند راهکارمناسبی درحل معضلات ومشکلات برخی معابرشهری به شماررود.

موضوع یکطرفه کردن خیابان ١٧ شهریور، منوط به بازگشایی خیابان شهید رجایی، مصوب شده است .اصلاحات زیادی را برای کاهش ترافیک شهر در دستور کار داریم.

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن