بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57904
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 14 آذر 98 2:23 ب.ظ

ایدز؛ پیشگیری، انتقال و علائم

ثلاث- متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: راه های انتقال آن شامل تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده، تماس جنسی، انتقال از مادر به فرزند، انتقال خون و فرآورده های خونی می باشد.

 

دکتر مصطفی نبی زاده، متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان اظهار داشت: HIV عامل ایجاد کننده ایدز است. راه های انتقال آن شامل تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده، تماس جنسی، انتقال از مادر به فرزند، انتقال خون و فرآورده های خونی می باشد.

وی افزود: ختنه، احتمال انتقال عفونت HIV را کاهش می دهد. مصرف الکل، سوء مصرف موادی مانند شیشه و اکستازی، احتمال رفتارهای جنسی غیرایمنی را افزایش می دهد و در نتیجه موجب افزایش احتمالی انتقال عفونت HIV از طریق تماس جنسی می شود.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان ادامه داد: این عفونت از طریق راه های زیر از بیماران آلوده به پرسنل بهداشتی منتقل می شود که شامل بریدگی، تماس مایعات آلوده با مخاط، تماس مایعات آلوده با پوست آسیب دیده می باشد.

دکتر نبی زاده گفت: احتمال انتقال ویروس ایدز در هنگام زایمان بیش از احتمال انتقال آن در طی بارداری می باشد. احتمال انتقال از شیر دهی از احتمال انتقال عفونت در طی بارداری یا زایمان کمتر است.

وی اظهار داشت: تشخیص عفونت HIV از طریق آزمایش آنتی بادی علیه HIV  در عرض ۳ تا ۱۲ هفته پس از ابتلا به عفونت به روش الایزا (ELISA) می باشد.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، در خصوص علائم بالینی ایدز گفت: در بیش از نیمی از مبتلایان به عفونت HIV در عرض ۳ تا ۶ هفته پس از ابتلا به عفونت دچار علائمی شبیه تب، گلو درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی و راش های پوستی می شوند.  علائم پس از ۱ الی ۲ هفته بهبود می یابد و وارد مرحله بدون علامت می شود که به طور متوسط ۱۰ سال می باشد. پیگیری درمان و تحت نظر بودن مداوم این بیماران از نکات اصلی درمانشان می باشد که مداوم باید جهت بررسی و پیگیری امورات درمانی به پزشک متخصص مراجعه داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن