بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 59552
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 21 فروردین 99 9:57 ب.ظ

سهم عوارض آلایندگی حق میزبانان پارس جنوبی است/  بیمارستان کنگان در انتظار تامین اعتبار برای نجات از بحران ورشکستگی در ایام کرونایی

ثلاث- بیمارستان کنگان در انتظار تامین اعتبار برای نجات از بحران ورشکستگی در ایام کرونایی است.

 

اختصاصی ثلاث- جمعی از دلسوزان و افراد مطلع این مطلب را به شکل اختصاصی برای ثلاث نگارش کرده اند که در ادامه می خوانید: این مطلب خطاب به دکتر رضایی نماینده دشستان، دکتر کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و گراوند استاندار بوشهر است.

مدت کوتاهی است که تمام فضای مجازی سطح استان بوشهر از بحث حق عوارض آلایندگی پر شده است. در این میان حق طلبی و سهم خواهی مسئولین شهرستان دشتستان و شهرستان بوشهر بیشتر به چشم می خورد. البته این پروژه از زمان دکتر سالاری، استاندار وقت کلید خورد و به شکلی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، سهم ناعادلانه ای را برای شهرستان هایی که حقشان نبود، ایجاد کرد؛ حق عوارض آلایندگی از صنایع پارس جنوبی.

اما » حق عوارض آلایندگی از صنایع پارس جنوبی « دقیقا چیست که مسئولین برخی از شهرستان های شمال استان، مدام مصاحبه های غیرمنصفانه ای انجام می دهند؟!

» مطابق با تبصره  ١ ماده ٣٨ این قانون ، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی نماید ، طبق تشخیص و اعلام سازمان محیط زیست (تا پانزدهم اسفندماه هر سال برای اجرا در سال بعد) ، همچنین پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی ، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق به موضوع این قانون ، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان آلایندگی می باشند.«

اما پارس جنوبی در کجا واقع شده است؟ پروژه پارس جنوبی حدود ۲ دهه قبل در شهرستان کنگان استارت خورد. آن زمان عسلویه بخشی از شهرستان کنگان بود. در حال حاضر ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی در شهرستان کنگان و ۴۰ درصد در شهرستان عسلویه واقع شده است؛ تمام پروژه پارس جنوبی در این دو شهرستان مستقر شده است(  پروژه های صنعتی بهره برداری شده در شهرستان عسلویه بیش از کنگان است). البته آلایندگی صنایع پارس جنوبی عوارض زیادی بر محیط زیست و سلامت مردم این دو شهرستان داشته است. حتی دریا و کشاورزی این دو شهرستان نیز متاثر از آلایندگی پارس جنوبی است. حال سوال اینجاست که چه کسانی و با چه مقدار پول می توانند سلامت و آرامش از دست رفته و به خطر افتاده مردم این مناطق را جبران کنند؟ اکنون ۱۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان کنگان و ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان عسلویه، تحت مالکیت سازمان منطقه ویژه پارس قرار دارد که خود باعث ایجاد محدودیت های بسیار فراوانی برای این دو شهرستان در زمینه توسعه عمرانی، راه سازی، گردشگری، از بین رفتن طبیعت بکر و ساحل و اجرای پروژه های مختلف عام المنفه دیگر شده است.

در زمانی که دکتر سالاری استاندار بوشهر بود، شاخصی کاملا غیر منطقی باب شد که طی آن  بر اساس جمعیت و  وسعت شهرستان های استان، حق عوارض آلایندگی پارس جنوبی را مانند گوشت نذری در میان کل استان تقسیم می نمودند. نکته جالب، توزیع حق عوارض آلایندگی عسلویه طبق شاخصی کاملا غیر منصفانه بود که به موجب آن، شهرستانی مانند دشتستان، سهم بیشتری حتی از شهرستان عسلویه و کنگان که میزبان پارس جنوبی هستند، در اختیار داشت؛ این شاخص کاملا ناعادلانه و غیر منطقی با حمایت قاطع مدیران وقت استان، میلیاردها تومان از حق مردم شهرستان های جنوبی را به جاهای دیگر هدایت کرد و بدین شکل، مردم جنوب استان از حق مسلم خود محروم شدند.

حال که سازمان محیط زیست کشور در تصمیمی منطقی، کارشناسی شده و عادلانه ، قرار است حق را به حق دار بدهد، لازم است که سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای قضایی، نسبت به تصمیمات دوره های قبل برخی مدیران استانی ورود کرده و عدالت را اجرا نمایند.( مستندات موجود است).

 

 

 

اما جریان کلیپ منتشر شده علیه مدیرعامل پارس جنوبی و مصاحبه دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر چیست؟

اخیرا کلیپی با رویکرد تخریب مهندس سید پیروز موسوی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس( پارس جنوبی) در فضای مجازی منتشر شده است. این کلیپ که کاملا حرفه ای تهیه و تدوین شده است، متعلق به یکی از رسانه های شمال استان می باشد که پس از مصاحبه عجولانه و غیر منطقی دکتر رضایی، نماینده منتخب مردم خوب دشتستان راجع به حق عوارض آلایندگی پارس جنوبی، منتشر شده است و نشان می دهد دقیقا همان صحبت های دکتر رضایی را به نوعی دیگر تاکید و فریاد میزند. البته مطالبه مردم جنوب استان از سازمان منطقه ویژه پارس در جایی دیگر به آن می پردازیم. مسئولیت اجتماعی نفت نسبت به مناطق پیرامونی خود در جنوب استان بوشهر به هیچ عنوان در حد شایسته و بایسته نبوده است و انتظار می رود این مسئولیت به نحو احسن انجام شود تا غبار محرومیت از چهره این مناطق تا حدی زدوده شود.

 

چند کلامی با دکتر رضایی نماینده منتخب و محترم مردم دشتستان:

سهم عوارض آلایندگی، حق مسلم مردم همان منطقه ایست که فلرهای آن به شکل شبانه روز، انواع مواد مضر و شیمیایی را روی سر مردم می ریزد؛ سهم عوارض آلایندگی، حق تامین سلامت مردم و محیط زیست آن منطقه است. فلرهایی که روی سر مردم منطقه کنگان و عسلویه و حتی جم و دیر،   مواد شیمیایی منتشر می کنند و به خورد کوچک و بزرگ، زن و مرد، باردار و نوزاد، بیمار قلبی و بیمار ریوی و… می دهد و امراض گوناگون را برای آنان به بار می آورد. حق سلامت مردم منطقه جنوب استان بوشهر را نمی توان با مصاحبه، اعمال فشار و نفوذ کم رنگ کرد. روی صحبت این متن با مردم خونگرم، زحمت کش و سلحشور دشتستان نیست؛ حتی قصد جسارت به شخصیت فرهیخته ای مانند دکتر رضایی که برای ایشان احترام زیادی قائلیم نیز نداریم.

توسعه جنوب استان در ۴۰ سال اخیر،  پشت دست انداز شمال استان متوقف بوده است

چنانچه یک بررسی کوچک انجام دهید، متوجه می شوید که اکثر »مدیران کل« در  استان بوشهر، عمدتا از دو ، سه شهرستان انتخاب و منصوب می شوند و باقی شهرستان ها مخصوصا جنوب استان، در طول سال های بعد از انقلاب، کمترین سهم در مدیریت استان داشته اند؛ واقعا دلیل آن چیست؟ مگر مردم جنوب استان، شناسنامه و زبانی غریب دارند یا در واقع موضوع اصلی، لابی گری های بی پایان افراد ذی نفوذ و سیاسی است؟! و این عین بی عدالتی در حق مردم جنوب استان است. اگر قرار بر حق طلبی باشد، این موضوع یکی از مهمترین مطالبات مردم جنوب استان بوشهر از جناب آقای استاندار و دیگر تصمیم گیران و ناظران بر این رویه است، حتی بیشتر از حق عوارض آلایندگی. همانگونه که قبلا اجازه احداث اسکله بزرگ تجاری در شهرستان کنگان داده نشد. یا در بحث منطقه آزاد تجاری، جنوب استان دیده نشد فقط به این بهانه که ممکن است توسعه جنوب استان از مرکز استان پیشی بگیرد در حالی که شعار انقلاب و نظام و دولت ها توسعه متوازن است، یا فرمانداری ویژه برای کنگان و عسلویه که هیچ گاه محقق نشد؛ با وجود اینکه این دو شهرستان به دلیل میزبانی از بزرگ ترین پروژه تاریخ صنعت نفت یعنی پارس جنوبی و تامین درصد قابل ملاحظه ای از درامد کشور و آسیب های بی شماری که از تبعات این میزبانی دیده اند، نیازمند توجه بیشتر مسئولین تصمیم گیر و شاید هم معدود سیاسیون غیر منصف و تصمیم ساز است و البته دیگر مواردی که هدف این نگارش نیست.  بگذریم…

اما  باید حواسمان جمع کنیم که خدای ناخواسته اگر مصاحبه ای انجام می دهیم، موجب ایجاد تفرقه بین مردم شهرستان های جنوبی و دیگر مناطق استان نشود و اتحاد و هم دلی مردم را به خطر نیندازیم. این استان نیازمند اتحاد بیشتر مردم و نمایندگان و مسئولینش را دارد تا بتواند حق خود را در سطحی کلان تر، مطالبه و دریافت کند. قطعا مصاحبه های غیر منطقی، موجب واکنش رسانه ها و مردم مناطق مورد خطاب خواهد شد و این موضوع نتیجه ای بهتر از تفرقه افکنی بین مردم ندارد.

 

سازمان منطقه ویژه پارس برای مقابله با کرونا چه مبلغی به مرکز استان کمک کرده است؟

آخرین استعلام خبرنگار سایت خبری تحلیلی ثلاث از مدیران ارشد سازمان منطقه ویژه پارس، حاکی از آن است که، منطقه ویژه پارس( و پتروشیمی های منطقه پارس و شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد) مبلغ ۵ میلیارد تومان را به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و ۳  میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را به حساب مشترک دانشگاه علوم پزشکی استان و اتاق بازرگانی استان واریز کرده است. البته مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز قرار بوده روز گذشته به این حساب مشترک واریز نماید که مجموعا ۱۰ میلیارد تومان باید به حساب بنشیند تا صرف مقابله با کرونا در تمام استان شود که ظاهرا وارد حساب شده است.

 

ورشکستگی در یک قدمی بیمارستان کنگان/ نقدینگی بیمارستان کنگان با قید فوریت باید تامین شود

جناب آقای دکتر کشمیری، رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، در ابتدا باید از زحمات شبانه روزی شما و پرسنل خدمتگزار شما در کل استان بوشهر صمیمانه تشکر کنیم که انصافا نقش اساسی را در این ایام کرونایی ایفا کردید و آرامش نسبی را به مردم هدیه  نمودید که خود ارزشمندترین کار است. خدمات شایان شما و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بر کسی پوشیده نیست.

خوشبختانه با توجه به مصاحبه رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور( در تاریخ سوم فروردین امسال   www.irna.ir/amp/83723249      )  به نظر می رسد مطالبات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و بیمارستان های استان از سازمان بیمه تامین اجتماعی وصول شده و به زودی مطالبات بیمارستان ها نیز پرداخت خواهید کرد. مطمئنا بخشی از کمک مالی سازمان منطقه ویژه پارس( به مدیریت مهندس سید پیروز موسوی) نیز سهم بیمارستان ها و شبکه های بهداشت جنوب استان خواهد بود تا بتوانند از این طریق، بخش کوچکی از گرفتاری ها و کاهش بی سابقه درآمد خود بخاطر مقابله با بیماری کرونا را جبران کنند.

 برای مثال؛ بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان در جریان شیوع کرونا، اکثر بخش های خود را تعطیل یا نیمه فعال کرده است تا تمام توان خود را برای درمان بیماران حاد تنفسی بگذارد. با این شرایط، درآمدهای بیمارستان کنگان از یک دهم قبل نیز کمتر شده است. بیمارستان کنگان حدود ۶۰۰ پرسنل دارد که از این تعداد حدود ۵۰ پزشک و حدود ۲۵۰ پرستار هستند. با این شرایط جدید، بیمارستان کنگان یک بیمارستان ورشکسته است زیرا از یک طرف بنا به گفته رئیس بیمارستان کنگان مطالبات سنگین این مرکز درمانی از سازمان تامین اجتماعی هنوز وصول نشده است و از طرفی دیگر مدیران این مرکز درمانی( از اسفند ماه ۱۳۹۸ ) در راستای سیاستگذاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر که بسیار منطقی و درست است، برای آمادگی کامل جهت احتمال شیوع بالای کرونا و بیماران کرونایی، بیشتر بخش های خود را تعطیل یا نیمه فعال نموده اند و با اطلاعیه ها، نصب بنر و مصاحبه های مختلف، بیماران سرپایی و غیر اورژانسی را به سمت مراکز درمانی داخل شهر هدایت و راهنمایی نمودند. قطعا این موضوع برای بیمارستانی که قبل از کرونا و در سال های اخیر روزانه به طور متوسط حدود ۳۰۰۰ هزار مراجعه کننده داشته است( در سال ۹۵ تعداد مراجعین بیمارستان کنگان یک میلیون و ۱۶۴ هزار نفر اعلام شد و در سال های اخیر نیز بنا به اعلام رسانه های رسمی، میانگین مراجعین، روزانه حدودا کمتر از ۳۰۰۰ هزار نفر بوده است که این امار در فصل زمستان افزایش داشته است ) و در حال حاضر فقط موارد اورژانسی خیلی حاد به آن مراجعه می کنند، به شکلی شده که شاید به اندازه مراجعین یک مطب نیز مراجعه کننده ندارد و این بخاطر اجرای دستورات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای خالی کردن بیمارستان از مراجعین است. با این شرایط، پیش بینی درامد بیمارستانی مانند امام خمینی کنگان کار سختی نیست. از طرفی کارانه پزشکانی که بخاطر کم بودن حجم کار، در بازه زمانی کرونا، به شدت کاهش خواهد یافت و حتی ممکن است انگیزه آنها برای ماندن در مناطقی مانند کنگان نیز از بین برود؛ یک مسئله پیش روی مدیران بیمارستان کنگان است.

ان شاءالله با تدبیر و دستور جنابعالی، شرایط بیمارستان کنگان در بُعد مالی با قید فوریت مرتفع خواهد شد و شرایط این مرکز درمانی در بعد مالی و پرداخت بدهی های انباشته شده بهبود یابد و از طرفی دیگر تکمیل پروژه هایی مانند درمانگاه تخصصی و پانسیون پزشکان( که در جذب و ماندگاری پزشکان بسیار تاثیرگذار و مهم است) نیز از محل رایزنی هایی که انجام می دهید، تکمیل و بهره برداری شود.

 

کلامی با مسئولین

سال هاست، در مورد بیمارستان کنگان قول و وعده داده می شود ولی بدون تعارف هیچ گاه بیمارستان کنگان جزء اولویت های اصلی مسئولین ما نبوده است اما اکنون مطالبه اصلی مردم این منطقه در کنار موضوع اشتغال و اسکله و آب و مدیر پروری، ارتقای بیمارستان امام خمینی کنگان به عنوان قطب درمان جنوب استان است. این متن با همفکری تعدادی از کارشناسان و افراد دلسوز تهیه و تنظیم شده است. لطفا به قول هایی که می دهید عمل کنید. بیمارستان کنگان و در کل مقوله سلامت مردم، جای سیاسی کاری و بدقولی و کم توجهی نیست؛ مردم قطعا مسئولین کم کار و بی توجه را خوب می شناسند و برای مسئولینی که دلسوزانه امورات حوزه سلامت را پیگیری می کنند، دعای خیر می نمایند.

جناب آقای دکتر کشمیری، این مطالبه را نه از جهت تخریب یا دلسرد کردن شما بیان می کنیم بلکه دلیل آن، انتظاریست که از توانمندی شما داریم. عمده مشکلات این بیمارستان، مالی است. این مرکز درمانی تقریبا یک ورشکسته غیر رسمی محسوب می شود و با این وضعیت، نگرانی حدود ۶۰۰ پرسنلی این بیمارستان دو چندان شده است زیرا در صورت ادامه این وضعیت ممکن است تعدیل نیرو در بخش های مختلف در دستور کار قرار گیرد. از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود هیچ فرقی میان بیمارستان های استان از لحاظ اعتبارات، نیرو و تجهیزات نگذارد ؛ اگر بیمارستان نوساز شهدای خلیج فارس بزرگ ترین بیمارستان استان است، در عوض بیمارستانی مانند بیمارستان امام خمینی نیز جنوب استان را با دستان خالی پوشش می دهد و چنانچه به آن بیشتر رسیدگی شود، مردم جنوب استان ناچار نیستند برای کارهای عمده درمانی کلی هزینه نموده و به مرکز استان سفر نمایند. حتی می توانید هفته ای یکی دو روز برخی از پزشکان مرکز استان یا پزشکان پروازی در زمینه تخصصی و فوق تخصصی خون، ریه، روماتولوژی، عفونی، آلرژی و ایمونولوژی و غیره را جهت ویزیت بیماران جنوب استان به بیمارستان های آن مناطق اعزام نمایید؛ قطعا در این راه شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی مساعدت خواهد کرد.  از هزینه کرد مردم  برای سفر به مرکز استان جهت درمان جلوگیری می کند. مردم از کم توجهی به بیمارستان کنگان ناراضی هستند( خدمات شما را در این بیمارستان پاس می داریم و تشکر می کنیم) ولی قطعا کافی نیست. بیمارستان کنگان را در بحث مالی دریابید و نگذارید پزشکان رغبت خود را برای ماندن  یا جذب در بیمارستان کنگان از دست دهند.

 شما شاید نمی دانید ولی بیمارستان کنگان هنوز گازکشی هم نشده است؛ در نگارش بعد به شکل مفصل به این موضوع و پانسون ها می پردازیم.

 

 

 

—-

—-

کاربران گرامی می توانند نظر خود را در خصوص این مطلب در بخش نظرات ، اعلام نمایند.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن