بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 64137
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 25 بهمن 99 4:19 ب.ظ

تاریخچه شهرداری و شهرداران بندر کنگان

طبق اسناد مکتوبی که در کتاب کنگان در مسیر تاریخ (تالیف حسن عبداللهی و محمود ابراهیمی) اراءه شده  است ، درخواست ارتقای کنگان به شهر و تاسیس شهرداری‌ در دوره بوده است.

طبق اسناد مکتوبی که در کتاب کنگان در مسیر تاریخ (تالیف حسن عبداللهی و محمود ابراهیمی) اراءه شده  است ، درخواست ارتقای کنگان به شهر و تاسیس شهرداری‌ در دوره بوده است. ابتدا در سال ۱۳۲۶ و تعداد دیگری درخواست ۱۲ سال بعد یعنی ۱۳۳۸ بوده است.  اولین بار طبق اسناد موجود آقای سلیمان نصوری، طی نامه‌ای خطاب به فرمانداری بوشهر ضمن برشمردن ویژگی ها و وضعیت کنگان از مسولین می خواهد که با تاسیس شهرداری، موافقت نماید. وی  با این دلایل که کنگان دارای جمعیت ۶۲۵۰  نفر بوده و عایدات گمرک دارد، این شهر را مستحق شهرداری‌ دانسته است.  فرمانداری بوشهر  درخواست شیخ سلیمان را به انضمام صورتجلسه شورای بخش کنگان به استانداری فارس می‌فرستد . از قرار معلوم این نامه نگاری ها منتج به نتیجه مطلوب نمی شود زیرا طبق اسناد موجود، آنان ۱۲ سال بعد نیز دوباره درخواست تاسیس شهرداری کنگان مطرح می کنند.  چون بندر کنگان در آن زمان فاقد  شهرداری‌ بوده، کلیه عایدات و عوارض گمرکی از کالاهای ورودی، به شهرداری بوشهر داده می شده است از این رو در آن زمان آقای جبار نصوری رییس کمیته ملیون کنگان طی نامه هایی ، از شاه و وزیر کشور می خواهد که عوارض گمرکی را به کنگان اختصاص دهند.  در نهایت ، این تلاشها و درخواست ها در سال ۱۳۴۲(۲۸/۱۱/۴۲) به نتیجه می رسد و شهرداری بندر کنگان در این سال تاسیس می گردد. اولین شهردار کنگان اقای علی سالمپور مشهور به کدخدا بود و تا ۲ سال  این سمت را بر عهده داشت. اولین بار شهرداری‌ کنگان در خیابان ابوذر فعلی (رستاخیز سابق) در ساختمان بخشداری بود و بعد ها به خیابان ساحلی منتقل شد. اولین خیابان ساخته شده در کنگان  خیابان وحدت (خیابان اصلی) می باشد و بعد از آن خیابانهای ابوذر(رستاخیز ) و ساحلی ساخته شد. پس از آن کسبه و بازاریان به این خیابانها منتقل شدند و بازار قدیمی که در ضلع جنوبی خیابان وحدت قرار داشت از رونق افتاد.

شهرداران کنگان از بدو تاسیس تاکنون عبارتند از :  ۱- علی سالمپور ۲- سید اسدالله حسینی(سید قاسم) ۳- در گاهی ۴- اسماعیل ابراهیمی ۵- محمدجواد امامی ۶- سجادی ۷-فروزش ۸- عبدالله شمسی ۹- نورمحمد بیشکی ۱۰- حسین فهیمی ۱۱- فضل الله صالحیان ۱۲- جعفرنعمتیان ۱۳- غلامرضا شیرازی ۱۴- نظرعلی رسولی ۱۵- محمد شفیع سیاسی نژاد ۱۶- فخرالدین عرب زاده ۱۷-عبدالحسین اکسیر ۱۸- ماشالله حیدر زاده ۱۹- سیدحسین هاشمی ۲۰-  حسینقلی صائبی ۲۱- ابوالقاسم قیصری ۲۲- عباس پاریابی (سرپرست) ۲۳-احمد درستکار(سرپرست) ۲۴-عباس پریشانی حیدر پور ۲۵- احمد درستکار(سرپرست) ۲۶- بهرام امیرزاده ۲۷- احمد درستکار (سرپرست) ۲۸- فرشاد فرزین ۲۹- احمد درستکار(سرپرست) ۳۰-عبدالله حسینی کنگانی – ۳۱- اکبر پاریابی ۳۲- علی سطحانیان (سرپرست ) ۳۳- دکتر رحیم جمالی.

ساختمان فعلی شهرداری در بلوار امام خمینی و در ابتدای محله ی دارایی قرار دارد. بندر کنگان  هم اکنون سومین شهر پر جمعیت استان بوشهر است. امروزه شهرستان کنگان محل اجرای بخش عظیمی از پروژه پارس جنوبی است(  ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی در شهرستان کنگان واقع شده است) .  منابع: کنگان در مسیر تاریخ، نوشته محمود ابراهیمی و حسن عبداللهی  / تحقیق و گردآوری : قاسم احمدی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن