بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 64766
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 7 اردیبهشت 00 10:57 ب.ظ

آیین «گِرگِشو» در بیمارستان کنگان برگزار شد/ تقسیم شادی با کودکان بستری

      به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان،  «گرگشو» بنا به اظهار برخی محققان و جامعه شناسان منطقه، در واقع تغییر یافته کلمه گره گشا است که گویا نخستین بار توسط حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شده است. بر اساس این نقل و قول، حضرت فاطمه (س) […]

 

 

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان،  «گرگشو» بنا به اظهار برخی محققان و جامعه شناسان منطقه، در واقع تغییر یافته کلمه گره گشا است که گویا نخستین بار توسط حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شده است.

بر اساس این نقل و قول، حضرت فاطمه (س) به یُمن تولد امام حسن به عنوان نخستین فرزندش، با پخش کردن شیرینی در میان کودکان همسایه، به نوعی شادی خود را با آنان تقسیم کرده است.

امروز پس از قرن ها، این مراسم با شدت بسیار بیشتر در برخی نقاط کشور و بخصوص استان بوشهر و شهرستان های جنوبی انجام می شود.

بر همین اساس کودکان برخی از شهرهای جنوبی استان مانند کنگان، بنک، دیر، سیراف، عسلویه نخل تقی، عسلویه و… ، عمدتاً به شکل دسته جمعی و گروهی درب منازل مختلف سطح شهر را می کوبند و از صاحب خانه طلب گرگشو می کنند. صاحب خانه نیز بر اساس همین رسم، مقداری اغذیه (انواع تنقلات، اغذیه و یا شیرینی) یا بعضا پول یا اقلامی دیگر( بنا به سلیقه صاحب خانه) را معمولاً به شکل بسته بندی شده به آنها اهدا می کند.

 

بر همین اساس بعد از ظهر روز گذشته و به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) و همچنین در راستایی آیین قدیمی مردم این منطقه بنام » گِرگِشو « ،  سرپرست بیمارستان امام خمینی، مدیر داخلی، مسئول امور عمومی، سوپروایزر آموزش مسئول واحد درآمد این مرکز درمانی از کودکان بستری در بخش اطفال عیادت کردند و ضمن تبریک این روز به خانواده های انان، هدایایی را به رسم یادبود و به پاس این روز به کودکان اهداء کردند و شادی این روز را با آن ها تقسیم کردند.

 

سرپرست بیمارستان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در این خصوص گفت:  به مناسبت ملاد امام حسن مجتبی(ع) و برای شاد کردن کودکان بستری در این مرکز درمانی، آیین گرگشو انجام شد.

دکتر صادق مختارپور گفت: خوشحالی کودکان بستری از این اقدام مسئولین بیمارستان کنگان موجب ابراز رضایت و قدردانی خانواده و همراهان این کودکان شد. این لبخندها هرچند کوتاه برای ما خوشحال کننده و مسرت بخش است.

وی افزود: مهمترین پیام این رسم و آیین طبق گفته نیاکان ما، تقسیم شادی، همدلی، اتحاد، تقسیم مال و دوری از تبعیض است که در واقع کودکان غنی و فقیر با در کنار هم قرار گرفتن، این صفات را به خوبی تمرین می کنند.

 

مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی کنگان در حاشیه این مراسم اظهار کرد : مراسم سنتی گرگشو همه ساله در تمامی نقاط شهرستان کنگان با حضور پرشور کودکان برگزار می شود .

توفیق خلیفات گفت: این مراسم همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و سالروز ولادت امام حسن مجتبی برگزار می گردد و در آن کودکان به صورت گروه های چند نفره ساعت ها در شهر و کوچه پس کوچه های شهر با آن شور و حال کودکانه می چرخند و از مردم طلب مال می کنند و برای آنها دعای برکت می نمایند. این حرکت شور و نشاط زیادی را در بین کودکان ایجاد می کند و شهر را به تکاپو وا می دارد.

وی ادامه داد: حرکت مستقل از والدین و دسته جمعی کودکان در این مراسم آموزه های زیادی را با خود به همراه دارد . البته هر رسم و آئین سنتی می تواند اشکالاتی داشته باشد که با تقویت و غنی سازی آن می توانیم به نهادینه کردن آن اقدام ورزیم. البته در ایام کرونا شرایط کاملا فرق میکند و خانواده ها باید کاملا مراقب فرزندان خود باشند.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن